Sportler rudert oberkörperfrei mit der Kettelebell

Whey Protein

den ultimata gudien

Översikt

Det finns knappast något sportrelaterat näringsämne som är lika hyllat som whey, eller vassle som det kallas på svenska. Särsklit de som tränar styrka och bygger muskler har stor nytta av denna omtalade klassiker, men även människor som har upptäckt fördelarna med en proteinrik kost drar stor nytta av just vassleprotein. Med rätt kunskap kan du få ut det allra mesta av ditt proteinpulver och i den här artikeln guidar vi dig till den ultimata användningen av - just det - whey. 

Whey Protein är proteinpulvrets protein, kungen i shakern så att säga. Varför? Jo, kanske för att:

  • Det är ett ultimat proteinpulver för styrke- konditionsidrottare 
  • Det bidrar till att bibehålla och bygga muskelmassa på lång sikt
  • Det har en ypperligt sammansatt aminosyraprofil

Dosering av Whey Protein

Man använder framförallt Whey Protein för att främja musklernas tillväxt, men även under vissa former av dieter. Whey hindrar nämligen musklerna från att brytas ner under de perioder då kaloriintaget reduceras kraftigt (vilket ofta sker under en diet). En proteinrik kosthållning ser till att kroppen inte tar av sin största proteinkälla - muskelmassan - när den behöver extra energi.

Doseringen förblir densamma oavsett om du använder vassle för att bygga muskler eller gå ner i vikt. Sikta på att använda omkring 30 g pulver per tillfälle. Den perfekta mängden protein per måltid ligger nämligen på 20-30 g för den som är ute efter att öka muskelmassa. Om du får i dig större mängder så kommer intaget varken att påverka din viktminskning eller din muskelmassa positivt eftersom mer protein inte automatiskt ger mer muskelmassa, istället omvandlas den överflödiga mängden till kalorier.

Man bör sikta på att få i sig runt 0,7 g protein per kilo kroppsvikt dagligen. En man som väger 75 kg bör alltså få i sig runt 127,5 g protein per dag.

vårt tips

Tränar du intensivt med siktet inställt på att bygga muskler? Du är det superviktigt att du får i dig ordentligt med protein. Förutom klassiskt proteinpulver som Whey så kan du utöka registret med andra proteinrika produkter. Kanske knaprig proteinmüsli till frukost eller en fruktig bar efter träningen? Vi har något som passar alla! Kolla in vårt breda utbud av proteinprodukter här:


En daglig dosering på 0,7 g per kilo kroppsvikt är lagom för dig som tränar eller vill gå ner i vikt.


Protein återfinns i både djur- och växtriket men ibland kan det ändå vara svårt att täcka kroppens behov, särskilt om man tränar mycket eller försöker gå ner i vikt genom att äta kalorisnål mat. I dessa fall kan det vara smart att lägga till whey i sina dagliga matrepertoar. Du behöver inte vara rädd för proteinförgifting eller en så kallad "proteinchock", det är inget att oroa sig för om man inte lider av besvär eller överbelastningar sedan tidigare. Du bör däremot undvika att överskrida den rekommenderade dosen per kilo kroppsvikt eftersom det kan leda till magont, flatulens och oren hy. Det kan även vara värt att veta att kroppen bildar urinsyra när den omvandlar protein i matsmältningsprocessen. Nerbytningen av urinsyra kräver mer av kroppens inre organ och du bör därför tänka på att dricka ordentligt med vatten i samband med ett eventuellt ökat protienintag.

Whey Protein

När ska jag ta mitt proteinpulver?

När är det bäst att ta sitt Whey? Det finns inga exakta "regler" kring tidpunkter för intag men man brukar rekommendera att ta vassle direkt efter tränignen eftersom det tas upp och bearbetas snabbt av kroppen (vilket är en stor fördel med just whey i motsats till andra typer av protein) - något som passar perfekt efter träningen när musklerna är uttröttade och i behov av "stöd". En smarrig shake på whey är därför ett smart val efter all typ av fysisk aktivitet.

Om man styrketränar så är det lagom att dricka 2-3 shaker (a lá 3 g per shake) dagligen. Whey kan även fungera som ett lättare frukostmål för dig som har dålig aptit på morgonen men gillar att börja dagen med ett ordentligt träningspass.


Du som styrketränar bör sikta på att dricka en shake 2-3 gånger om dagen.


Whey håller aminosyrorna på en hög nivå och förhindrar därmed "musklernas" protein från att utnyttjas som energi till resten av kroppen. Därför bör alla som siktar på att bevara och/eller öka muskelmassa se till att få i sig tillräckligt med whey. 

Hur utmärker sig vårt whey?

  • Whey Protein från foodspring® är gjort på vassle från frigående kor
  • Whey Protein från foodspring® är sötat med stevia
Vergleichs-Symbol
  • Annat whey är gjort på vassle från massdjurhållning
  • Annat whey är sötat med kemiskt framställda sötningsmedel

Upptag av vassle/whey

Whey protein består främst av komjölk och är därför en produkt med naturligt ursprung - förutsatt att råvaran är av hög kvalité och utan kemiska tillsatser såklart! "Rent" whey är därför ett naturnära och oförädlat alternativ att boosta musklerna med..

Intaget kan naturligtvis anpassas efter fysisk belastning eller specifika kostvanor. Bodybuilders som förbereder sig inför större tävlingar ökar exempelvis doseringen, liksom långdistanslöpare och triatleter.

Oberoende av fysisk aktivitet så är Whey alltid ett finfint supplement under längre pågående dieter, inte minst om du väljer att sänka det dagliga kaloriintaget lite extra i slutfasen. Whey skyddar nämligen musklerna från att brytas ner under perioder präglade av lågkolhydratkost.

Såhär tillreder du vassle/whey

Kvalitativt whey blandas med vätska och tillreds med hjälp av en shaker eller mixer och en sked. Whey Protein smakar på samma sätt i såväl vatten som mjölk, men passar också bra tillsammans med kokosvatten, juice eller smoothies.

Va? Blanda mjölk med mjölk? Jodå, det funkar jättebra! Även om man kan ibland kan läsa att mjölkens "långsamma" kassein bromsar det snabba upptaget av vassle så är effekten så liten att den inte utgör någon nämnvärd skillnad. Whey används oftast efter träning och inte sällan tillsammans med andra kosttillskott som främjar uthållighet och muskelhälsa (såsom exempelvis BCAAs, vitaminer och dextrose).

Whey protein kan konsumeras på ett flertal olika sätt, till exempel i en klassisk shake eller tillsammans med joghurt, kvarg eller liknande produkter. Du kan även ersätta socker (helt och hållet eller delvis) med whey när du bakar, eller slänga ihop en proteinrik frukost genom att blanda proteinpulver med havregryn eller müsli.

Whey Protein - tips & tricks

Whey protein produceras av ett flertal olika tillverkare på marknaden och priserna skiljer sig markant åt, liksom kvaliteten. Ta därför gärna en titt på innehållsförteckningen innan du bestämmer dig! Proteinpulver bör alltid innehålla minst 75% protein, och helst mindre än 5% socker.

Vasslet ska helst härstamma från frigående kor. Mjölk från kor som har betat fritt är rent, vitaminrikt och har en finfin fettsyraprofil. Dessutom är själva proteinpulvret lättlösligt och fint i texturen. Var även noga med att ta reda på hur ditt vassle är sötat; användning av konstgjorda sötningsmedel såsom aspartam eller acesulfam K är röd flagg! Kvalitativt whey bör istället innehålla naturligare sötningsmedel som stevia eller liknande.

ETT RÅD PÅ VÄGEN ... 


... mot framgångsrik viktminskning och/eller styrketräning: anpassa kost och träning efter dina personliga behov och förutsättningar - på så vis blir det lättare att hålla det du lovar dig själv på lång sikt. Med hjälp av vår kostnadsfria Body Check kan du snabbt och smidigt räkna ut ditt personliga BMI och få tillgång till utvalda tips och tricks från våra experter.