Vitamin K-Lebensmittel

Vitamin K: positiva effekter, brister & livsmedel

I förhållande till alla andra vitaminer som vi överöses med så brukar vitamin K hamna lite i skymundan. Det betyder emellertid inte att den är oviktig. Vitamin K bidrar nämligen till flera av kroppens viktiga funktioner, som exempelvis blodets förmåga att koagulera. I den här artikeln har vi sammanställt all information du behöver kring K vitamin och varför just detta näringsämne är så viktigt för kroppen.

Några tips på vägen

Lever du ett hektisk vardagsliv? Har du svårt att få i dig tillräckligt med frukt och grönt? Då kan våra Daily Vitamins vara något för dig. Smidiga veganska kapslar som förser dig med alla essentiella vitaminer din kropp behöver för att må bra

  • Perfekt för dig som lever ett hektiskt vardagsliv
  • Innehåller alla essentiella vitaminer som din kropp behöver
  • Perfekt doserade kapslar
  • 100% veganska

1. vad är Vitamin K?

Den fettlösliga vitaminen K är egentligen ett sammlingsnamn för de två vitaminerna K1 och K2. I växtriket hittar vi vitamin K1 (fyllokinon) hos gröna växter medans vitamin K2 (menakinon) producers av bakterier i människans tarm. Under en period framställdes vitamin K3 (menadion) på syntetisk väg, det har man emellertid slutat med eftersom vitamin K3 i för höga doser kan vara giftigt. 

2. Vitamin K2 och D-VITAMIN

Vitamin K2 kopplas ofta ihop med en annan fettlöslig vitamin: vitamin D. Båda dessa vitaminer främjar nämligen människans skelett. D-vitamin hjälper kroppen att ta tillvara på det kalcium vi får i oss medans vitamin K2 fungerar lite tvärtom, det ser istället till att kalciumet bryts ner. Det är därför extra viktigt att få i sig tillräckligt med vitamin K2 om man äter vitamin D-tillskott eftersom överflödigt kalcium då bryts ner istället för att lagras i kroppen. 
Vitamin-K-Spinach

3. Effekter av vitamin K

Vitamin K påverkar koaguleringen och influerar därför vårt blod och dess förmåga att levra sig. Denna "koaguleringsvitamin" tas upp i tarmen och transporteras vidare ut i blodet via levern. K-vitamin är oerhört viktigt för leverns koagulationsfaktorer ska fungerar ordentligt och gynnar dessutom benhälsan.

4. Dagsbehov av K vitamin

HUr mycket vitamin K bör jag få i mig under en dag?

Dagsbehovet av K vitamin varierar från person till person och ingår inte i livsmedelsverkets rekommendationer, däremot råder tyska DGE (Deutsche Gesellschaft für Ernährung) kvinnor att inta 60 µg K-vitamin per dag (från och med 15 års ålder) och män runt 70 µg. Precis som med alla andra vitaminer och mineraler så påverkar livsstil och matvanor hur stora mängder du får i dig. 

5. Brist på vitamin k

Brist på vitamin K är relativt ovanligt om man äter en sund och balanserad kost. Tyska DGF rekommenderar att man får i sig ungefär 5 portioner frukt och grönt dagligen och 100 g broccoli räcker för att täcka det dagliga intaget av vitamin K med råge, bra va!?
Vitamin-K-Brokkoli

symtom på VITAMIN K-brist

De första symtomen på vitamin K-brist brukar visa sig som koncentrationssvårigheter, nedstämdhet och försämrad prestationsförmåga. En ökad känslighet för blåmärken vid beröring kan också vara ett tecken på underskott. Regelbundna blödningar från tandkött (till exempel när du biter i ett äpple eller har borstat tänderna) och näsa kan också vara tecken på brist.

orsaker till brist på vitamin k

Den vanligaste orsaken till vitamin K-brist brukar vara olika typer av sjukdomar. Följande orsaker kan leda till brist: 

• Störningar i fettomsättningen 

• Tarmsjukdomar

• Glutenintolerans (celiaki)

• Leversjukdomar

• Brist på kalcium

Även sjukdomsbehandlingar som innefattar antibiotika eller regelbunden användning av vissa typer av mediciner kan påverka kroppens upptag av vitamin K och i förlängningen orsaka brist. Om du misstänker att du lider brist på vitamin K så rekommenderar vi att du vänder dig till en läkare.

4. K vitamin i livsmedel 

Som beskrivits tidigare så är brist på vitamin K förhållandevis ovanligt om man får i sig en någorlunda sund och balanserad kost. De flesta livsmedel innehåller så mycket K vitamin att dagsbehovet täcks med enkelhet. Vitaminen hittar man främst i gröna bladgrönsaker såsom grönkål, spenat, fältsallad eller mangold men även andra sorters gröna grönsaker innehåller stora mängder. Här nedanför har vi listat de livsmedel som är absolut rikast på K vitamin:

Vitamin-K-Lebensmittel

Tabell över Vitamin K i livsmedel

Naturliga vitamin K-källor
                                      µg per 100 g
Grönkål 817
Persilja 360-790
Snittlök 190-570
Brysselkål 177-570
Spenat 200-400
Portlak 381
Blomkål 5-300
Broccoli 99-205

6. vitamin K-tillskott

Att man drabbas av vitamin K-brist på grund av kosten är som sagt relativt ovanligt - en varierad kosthållning täcker oftast vårt dagliga behov gott och väl. Om du ändå misstänker ett underskott så rekommenderar vi att rådfråga en läkare innan du börjar äta tillskott.

vårt tips:

Den nya, färgranna, trendrätten "Bowl" är perfekt för dig som vill säkra ditt intag av vitamin K. Kombinationen av grönsaker, frön, nötter och smarriga såser är inte bara fantastiskt god utan förser dessutom din kropp med flera viktiga näringsämnen. Och det bästa av allt - det är bara din kreativitet som sätter gränser för hur denna maträtt kan gestaltas! Bowls går dessutom utmärkt att förbereda kvällen innan och ta med till jobbet. Hur vore det med en vegansk variant sprängfylld med näringsgivande innehåll? 

Buddha-Bowl

7. vårt facit

Vitamin K förekommer naturligt i växtriket och främjar blodkoagulering och benhälsa. K-vitamin hittar man framförallt i gröna bladgrönsaker och det är relativt ovanligt att man drabbas av brist, vi rekommenderar emellertid att man äter en sund och balanserad kost för att vara säker på att det dagliga behovet täcks. Den som funderar över eventuell vitamin K-brist bör vända sig till en läkare innan tillskott sätts in.  


vårt tips 

Vill du ta din träning till nästa nivå? Då kan du testa vår kostnadsfria Body Check. Definiera målbilder, räkna ut ditt BMI och få tillgång till individuellt anpassade närings- och träningstips.