Tierische Lebensmittel auf Tisch

Vitamin B12 - allt du behöver veta

För att du ska kunna starta dagen fylld av energi och på gott humör behöver din kropp få i sig tillräckligt med mikronäringsämnen och vitamin B12 är ett otroligt viktigt sådant! I den här artikeln ska vi ta reda på hur vitamin B12 påverkar din kropp och varför det är extra viktigt att få i sig denna vitamin om du är vegan. 

1. vad är vitamin B12?

Känner du dig ofta trött, utmattad och kraftlös? Då kan det hända att du inte får i dig tillräckligt med vitamin B12. Knappt någon annan vitamin påverkar ditt välmående och din fysiska ork så mycket som vitamin B12. Denna vattenlösliga vitamin är även känd som kobalamin och hör till gruppen B-vitaminer. Det är en viktig vitamin som är involverad i många metaboliska processer

Tierische Lebensmittel auf Schneidebrett

2. dagligt B12-behov

Man brukar rekommendera ett dagligt intag av 3 mikrogram B12 - det motsvarar ungefär 100 g Camembert. Vissa personer behöver emellertid få i sig mer B12 än andra eftersom de löper större risk att råka ut för brist. 

Vill du veta om du behöver hålla lite extra koll på din B12-nivå? Här nedan får du reda på vilka grupper som löper större risk för B12-brist och därför kan behöva ta tillskott. 

  • Vegetarianer och veganer
  • Idrottsmän
  • Personer som utsätts för mycket stress

Vårt tips: känner du till våra Daily Vitamins? Dom är perfekta för den som har en stressig vardag eftersom dom - förutom vitamin B12 - även innehåller C- och D-vitamin.

3. B12 & inverkan på kroppen

Hur påverkar B12 kroppen? Vi har sammanfattat de allra viktigaste funktionerna. 

Vitamin B12….

... ser till att nervsystemet fungerar som det ska.

Lever du ett stressigt liv till vardags? Är du ofta uppe i varv? I så fall är det extra viktigt att du får i dig ordentligt med vitamin B12. Denna vitamin är nämligen mumma för hjärnan eftersom den stärker dina nerver och ökar din koncentrationsförmåga.

... bidrar till en normal utveckling av röda blodkroppar.

Järn, folsyra och B12 spelar en central roll vid utvecklingen av röda blodkroppar. Vitamin B12 är exempelvis extra betydelsefull för celldelningen vid metaboliska processer. För att din kropp ska orka bilda ordentligt med röda blodkroppar är det av stor betydelse att den förses med tillräckligt mycket B12. De röda blodkropparna transporterar i sin tur syre till kroppens organ och muskler och är därför inte bara centrala för att du ska orka med vardagen - dom är livsviktiga! 

... bidrar till normal ämnesomsättning.

Vitamin B12 omvandlar aminosyran homocystein till metionin. Homocystein är en metabolisk biprodukt som kan kopplas till uppkomsten av hjärt- och kärlsjukdomar. 

... bidrar till en normal energiförsörjning.

Det spelar ingen roll om du tränar, jobbar eller njuter av din fritid - för att du ska orka med behöver din kropp få i sig tillräckligt med vitamin B12. Detta essensiella mikronäringsämne ökar energiförsörjningen och ser till att du orkar njuta av din vardag.

4. B12 & Träning

B vitaminerna 2, 6 och 12 spelar en betydande roll för din fysiska prestanda. När du anstränger dig under ett träningspass går viktiga mineraler och vitaminer förlorade. Därför bör du ser till att få i dig tillräckligt med näringsämnen om du tränar regelbundet. Vitaminerna hjälper dig att processa fett och aminosyror vilket är av särskild stor betydelse när du är ute efter att bygga muskler.

Fördelar vid styrketräning


  • Koncentration
  • Motivation
  • Uthållighet
  • Kraft

För extra framgångsrik träning rekommenderar vi dig vår kostnadsfria Body Check. Här kan du räkna ut ditt BMI och få tillgång till en personliga tränings- och näringstips. 

5. hur får jag i mig tillräckligt med Vitamin B12?

Vitamin B12 bildas via mikroorganismer. Mikroorganismer utgörs av små "livsformer" (som exempelvis bakterier) vilka endast syns med hjälp av ett mikroskop. Tillräckliga mängder av dessa organismer finns bara tillgängliga i animaliska livsmedel. Om du lever på vegetarisk eller vegansk kost är det därför lite extra viktigt att du får i dig ordentligt med vitamin B12. Djur får vanligtvis i sig B12 via berikat foder men vissa - som exempelvis kor - producerar eget B12

Varför kan den mänskliga kroppen inte bilda sin egen vitamin B12? 

Många människor bär med sig de bakterier som behövs för att bilda vitamin B12, dessa befinner sig då i tjocktarmen. Detta medför tyvärr att vitaminerna inte längre kan tas upp, vilket gör de otillgängliga för den mänskliga kroppen. 

Vilka livsmedel innehåller vitamin B12?

Vi har sammanställt en lista med de femton B12-rikaste livsmedlen - perfekt att ta med till affären nästa gång du ska handla! 

6. brist på B12? Symptom och orsaker 

Det är inte ovanligt med brist på B12 i nordeuropa. Vegetarianer, veganer och äldre människor är ofta lite extra utsatta. Symptomen kan variera och tar sig både fysiska och psykiska uttryck. 

  • Trötthet
  • Koncentrationssvårigheter
  • Depression
  • Astma
  • Kramp
  • Stickningar och domningar


Orsakerna till B12-brist varierar men generellt sett så beror avsaknaden på följande fyra orsaker:

  • Kostbrist
  • Störningar i  upptagningen av vitamin B12 
  • Tarmsjukdomar
  • Störningar i tillvaratagandet av vitamin B12 
Milchprodukte und Gemüse auf Tisch
Här hittar du en praktisk Vitamin B12 Guide med all information du behöver.

7. Vitamin B12-Preparat

Om din kost är sund och balanserad finns det ingen grund för dig att ta extra tillskott av B12. Om du däremot misstänker att du inte får i dig tillräckligt med B12 via din kost så finns det orsak att fundera på alternativa vitaminkällor. Nu för tiden kan du fylla din B12-depå på flera olika sätt - genom tabletter, kapslar eller till och med sprutor (som du får av din husläkare).

Förutom klassiska B12 preparat erbjuds sedan en tid tillbaka dessutom B12-berikade livsmedel eller tandkräm som innehåller B12. Det finns emellertid relativt få långtidsstudier som kan bekräfta att detta form av intag verkligen gör skillnad. Vi rekommenderar en regelbunden kontroll av dina B12-värden - på så vis kan du komma fram till vilka alternativ som passar dig bäst i samråd med en läkare du litar på.


Så kan du testa dina b12-värden 


Holo-TC-test

En pålitligt test vid B12-brist är det så kallade Holo-TC-testet, ett test som - i motsats till "serumtester" - enbart mäter aktiva B12-värden.

MMA-test

Ett väldigt enkelt och slagkraftigt test är urinprovet MMA som mäter nivån av metylmalonsyra (ett högt värde tyder på B12-brist). Precis som Holo-TC-testet mäter även denna variant de aktiva B12-värdena.