Fisch und Eier

Gå ner i vikt med protein

Att gå ner i vikt med hjälp av proteiner är ett riktigt framgångskoncept och har blivit populärt såväl i kändisvärlden som till vardags, inte minst som en lyckad metod för snabb viktminskning efter graviditet. Även den som är ute efter att bibehålla muskelmassa eller träna styrka samtidigt som man bränner fett kan ha stor nytta av en proteindiet. Ett passande kostschema hjälper dig att komma igång!

1. Varför är proteindieter så populära?

Proteindieter har tagit världen med storm, kanske för att de är lätta att genomföra och ger snabba resultat. Istället för kolhydrater och fetter läggs allt krut på protein, protein, protein! En diet som bland annat bjuder på följande fördelar:

Såhär genomför du en framgångsrik proteindiet


Den som vill gå ner i vikt på ett medvetet, skonsamt och långsiktigt sätt bör fundera på att genomföra en proteindiet. Urvalet av proteinrika produkter är enormt och du kan välja mellan allt från krispiga proteinflingor och knaprig proteinmüsli till bars och krämiga proteinshaker - bara kreativiteten (och den personliga smaken) sätter gränser! 

Proteiner ser till att du håller dig mätt länge och innehåller oftast färre kalorier än kolhydrater vilket hjälper dig att hålla ett stabilt kaloriunderskott utan att akuta hungerattacker. Eftersom proteiner bearbetas långsamt i magen så pågår även matsmältningsprocessen längre vilket leder till att kroppen bränner mer kalorier - något som gynnar din viktminskning, inte minst i kombination med fysisk aktivitet. 

Kroppen täcker sitt ökade energibehov under perioder av kaloriunderskott genom att "sno" bränsle från muskelcellerna. En ökad proteintillförsel skyddar musklerna från att brytas ner, samtidigt som du undviker den tröttsamma jojo-effekten. 

Den som väljer att äta vegetariskt eller veganskt kan byta ut vasslet mot veganskt proteinpulver.

Veganskt Protein 
Vårt växtbaserade alternativ hjälper dig att bibehålla och öka muskelmassa som vegan, inte minst om du är fysiskt aktiv. För alla er som bryr er lite extra om både kropp och omvärld:

2. Gå ner i vikt med protein - hur funkar det?

En proteinbaserad diet består - såklart - främst av proteinrika livsmedel och kan exempelvis innehålla ägg, magert kött, fisk, grönsaker och mjölkprodukter såsom fettsnåla ostar eller yoghurt. Även proteinshaker kan vara ett vettigt alternativ mellan varven. Självfallet så finns det även ett gäng "svartlistade" livsmedel som man helst bör undvika - pasta, ris, potatis och bröd är ett par exempel (på grund av sitt höga kolhydratinnehåll). Man bör dessutom vara lite försiktig med frukt på grund av de höga fruktsockernivåerna, samt gärna dra ner på fullkornsprodukterna. Fett kan bidra till ökade kolesterolnivåer (beroende på vilket fett du väljer såklart) och bör likaså avsnjutas med måtta. Många proteinrika livsmedel - som till exempel korv - innehåller stora mängder onyttiga fetter och bör därför intas i väldigt begränsade mängder, alternativt uteslutas helt. Satsa istället på sunda fetter från exempelvis nötter, linfrön och lax.

3. Vad bör jag äta?

Erlaubte Lebensmittel

  • Fisch
  • Mageres Fleisch
  • Eier (möglichst ohne das Eigelb)
  • Fettarme Milchprodukte wie Joghurt, Magerquark etc.
  • Gemüse, Salate
  • Eiweißpulver

Reduzierter Verzehr

  • Vollkornprodukte
  • Nüsse
  • Obst mit geringem Fruchtzuckeranteil

Nicht verzehren

  • Süßigkeiten
  • Fettes Fleisch
  • Weißmehlprodukte wie Nudeln, Weißbrot etc.
  • Fetter Käse, Sahne
  • Kohlenhydratreiche Nahrungsmittel wie Reis und Kartoffeln
  • Obst mit hohem Fruchtzuckeranteil

En av många fördelar med en proteinrik diet är att du kan äta väldigt mycket olika saker. Varför inte testa en lemonad på färska chiafrön och bär? Vita chiafrön innhåller hela 21 g protein (per 100 g) och är fullproppade med omättade fettsyror - perfekt för en proteindiet med andra ord! Såhär slänger du ihop en snabb och uppfriskande chialemonad: häll ner 2 tsk chiafrön i ett glas med kallt mineralvatten, citronsaft, valfria bär (gärna sockersnåla sådana, som exempelvis blåbär) och lite mynta - klart!

4. Proteinpulver - tips & tricks

Proteinshaker innehåller i regel väldigt lite kolhydrater och fett, och passar därför utmärkt i samband med diet. Boosta din shake med lite näringsrika - men sockersnåla - frukter, bär och  nötter för en extra prålig kreation!

Om du vill hålla dig mätt länge så kan du utöka dina måltider med - just precis - en proteinshak. Perfekt när sötsuget kickar in efter middagen eller lunchen! Viktiga proteiner som kasein tas dessutom upp extra lätt av kroppen under natten och till på köpet slipper du vakna upp hungrig nästa morgon när kvällens kolhydratintag reduceras och ersätts med proteiner. Tänk på att välja en shake som innehåller kvalitativt protein som är fritt från genteknik, antibiotika och hormonrester. 

Proteinshaker skapade för viktnedgång bör innehålla:

  • Kvalitativa råvaror 
  • En ultimat kombo av snabba och långsamma proteiner
  • Viktiga vitaminer och mineraler 
  • Extra ämnen som främjar fettförbränningen 

5. Lägg upp ett passande kostschema

Frukost

Omelett utan äggula (äggulan är för fet och kolhydratrik) eller en proteinshake.

Lunch

Magert kött eller fisk med varsamt behandlade grönsaker (gärna ångkokade) eller råkost. Sugen på dessert? Testa hemmagjord joghurt (fettsnål såklart).

Middag

Fisk, kött eller grönsaker. Kombinationen kan se ut precis hur som helst - bara fantasin sätter gränser. Dessert? En färgglad proteinshake!