Frau mit Waage

Vikten av vikten 

Konsten att väga sig 

Översikt

Att väga sig regelbundet är vanligt oavsett om man tränar styrka och vill öka sin muskelmassa eller längtar efter att gå ner i vikt och ändrar kostvanor. Tyvärr närmar sig många vågen med för lite kunskap om hur siffrorna på den ska tolkas, och vad som krävs för att resultaten ska vara tillförlitliga. I den här artikeln har vi samlat grundläggande tips och tankar kring hur man väger sig på "rätt" sätt och uppnår mer exakta utfall.

vårt tips

Oavsett vilken form av träning som du utövar, eller vad du har för mål med din viktökning eller viktminskning så kan det vara bra att ha lite koll på vart kroppen befinner sig i nuläget. Med hjälp av vår kostnadsfria Body Check kan du sätta upp personliga målbilder, räkna ut ditt BMI och få tillgång till individuellt anpassade närings- och träningstips.

1. Hur väger man sig på rätt sätt?

Välj rätt våg

Den som har bestämt sig för att införskaffa en ny våg bör vara noga med vilken sort hen väljer. Precis som när du letar efter ett par ordentliga träningsskor så finns det vågar som passar olika bra beroende på vem du är och vad du har för syfte med din vägning. Man kan exempelvis välja mellan digitala eller analoga vågar med olika sorters extrafunktioner. Det finns förslagsvis speciella multifunktionsvågar som - förutom kroppsvikten - kan mäta både hjärtfrekvens och andel kroppsfett. En solid, robust och digital våg räcker gott och väl för att du ska kunna hålla ordentlig koll på vikten, oavsett syfte.

Väg dig på samma våg

Olika typer av vågar har olika toleransnivåer - detta eftersom de är tillverkade på olika sätt enligt varierande måttstockar. I förlängningen betyder det att resultaten som en specifik våg visar kan variera: att du väger mindre på simhallen än hemma beror alltså inte på att din kropp förändras mirakulöst på vägen hem. Använd dig därför av en enda våg för att försäkra dig om att resultaten verkligen stämmer.

placera vågen på ett passande underlag

När du väl har köpt en våg så gäller det att hitta en bra plats att placera den på. Helst bör vågen placeras på ett jämnt och halkfritt underlag (utan mattor). Ett kaklat badrums- eller köksgolv passar bra. När vågen väl är på plats så bör den inte förflyttas eller vridas på igen eftersom resultaten då kan påverkas.

det här bör du tänka på Innan vägningen 

Väg dig alltid under samma grundförutsättningar, det vill säga: ställ dig på vågen under samma  omständigheter för att vara säker på att du får ett så korrekt resultat som möjligt. 

Helst bör du väga dig ... 

  • Naken eller i lätta underkläder
  • Nykter eller med högst två glas vatten i kroppen
  • Efter dagens första toalettbesök
Frau schaut auf Waage

Välj en fast dag och tidpunkt 

Var noga med att väga dig på samma dag och vid samma tidpunkt, kroppsvikten kan nämligen pendla mellan 2-3 kilo dagligen beroende på: 

  • Mängden vätska du dricker och/eller gör av med
  • Vattenmängd i kroppen
  • Tilltaget glykogenförråd orsakat av ett ökat kolhydratintag

Du bör alltså se till att väga dig vid samma tidpunkt och dag - helst direkt när du vaknar på morgonen eftersom vikten då inte har påverkats lika mycket av dagens olika förehavanden.

För att du ska få ett så tydligt resultat som möjligt bör du helst välja att väga dig en utvlad dag i veckan (din "vägdag"). På så vis har du tillräckligt med utrymme mellan vägningstillfällena och får förhoppningsvis stabilare och tillförlitligare resultat i din strävan mot viktupp- eller nedgång, samtidigt som det blir lättare att hålla motivationen uppe under veckan. Om du ändå väljer att väga dig varje dag så bör du vara väl medveten om att din vikt kan pendla beroende på dagstillstånd och inte alltid hänger samman med din viktprocess på lång sikt. Fixera dig alltså inte alltför mycket vid enstaka resultat/siffror om du väger dig oftare än en gång i veckan. Du kan även välja attl räkna ut medelvärdet av veckans kontroller för att skapa dig en plausibel överblick som håller även på lång sikt.

Den som bara väger sig en gång i veckan bör helst välja en veckodag istället för en helgdag eftersom de allra flesta har fastare rutiner under veckan på grund av arbete och/eller studier. Om man är ute efter att gå ner i vikt men har svårt att dra ner på kalorierna under helgerna så kan man däremot hjälpas av att väga sig en lördag eller söndag eftersom överslaget kan ge en känsla av "jävlar anamma" inför kommande vecka.

2. Vad kan man utläsa genom vikten?

Det tal som vågen visar kan ibland övertolkas och skapa starka känslor av framgång eller misslyckande. Man bör emellertid inte glömma att den summa som vågen slutligen visar utgör HELA kroppens vikt - inklusive benstomme, muskelmassa, vätska, inre organ och så vidare. Den viktuppgång eller viktnedgång som vågen visar behöver inte nödvändigtvis betyda att kroppsfettet har minskat eller muskelmassan har ökat.

Särskilt i början av en diet så brukar man förlora ett gäng kilon som mest består av vatten och mag-/tarminnehåll istället för rent kroppsfett. Ett realistiskt och sunt mål i samband med viktnedgång brukar liggar kring en förlust av 300-500 g kroppsfett i veckan. Även den som önskar gå upp i vikt med hjälp av styrketräning bör ha koll på att viktuppgången inte alltid består av fettfri muskelmassa utan ibland också utgörs av vatten och/eller kroppsfett.

Hur väger jag mig på rätt sätt?

Att väga sig "rätt" innebär att man är väl medveten om vad viktförändringarna kan bero på och hur de bör tolkas. Håll koll på hur faktorer som vätska och mag-/tarminnehåll influerar den summa som vågen visar, samt dessa faktorers förhållande till minskat kroppsfett och/eller ökad muskelmassa.

3. Finns det andra alternativ till att väga sig?

Det korta svaret lyder: ja! Oavsett om du är ute efter att gå upp eller ner i vikt så kan det vara viktigt att inte stirra sig blind på vågens siffror -  de nummer du ser är bara en liten del av den stora process som du befinner dig i. Det finns dessutom flera andra sätt att närma sig viktförändringar på:

  • Foton: fotografier hjälper dig att uppmärksamma och föreviga de förändringar som sker med din kropp.
  • Kläder: köp eller hitta ett plagg i din nuvarande storlek - eller den storlek som du önskar passa i - och prova det regelbundet genom din process för att se om det har blivit för litet/för stort.
  • Måttband: mät viktförändringarna förhand med måttband - på så vis får du bättre koll på exakt vart på kroppen minskningen eller ökningen sker

Den som är ute efter att gå ner i vikt kan icke desto mindre ha stor nytta av en våg - men gärna i kombination med andra mätmetoder. Genom att kliva upp på vågen regelbundet så skaffar man sig både kontroll och överblick över processen och kan hålla koll på den utveckling och förändring som sker på resan mot det slutgiltiga målet. 


Ett sista råd på vägen mot viktnedgång ...

Längtar du efter att dra ner på kolhydraterna utan tröttsamma jojo-effekter? Då är det viktigt att ta hand om kroppen ordentligt under tiden - se till att få i dig sunda fetter, kvalitativt protein och väl genomtänkta näringsämnen. I vår butik hittar du en mängd kolhydratsnåla produkter som uppfyller alla dessa krav, ta gärna en titt: