Sprinter in Startposition im Schnee

Slut på ursäkterna

- TRÄNING, MOTIVATION & drivkraft

Übersicht

Precis efter nyår svämmar gymmet över av förväntansfulla nykomlingar med vitt skilda målbilder. Samma okända ansikten försvinner allt som oftast bara några veckor senare. Varför tappar vissa av oss lusten så snabbt? Och varför lyckas andra hålla fast stenhårt vid sina målbilder? Svaret lyder: motivation och inre drivkraft. Men varför behövs motivation? Och hur kommer det sig att man ofta lider brist på den? Det ska vi ta reda på i den här artikeln.

1. träning & Motivation - vilken typ är du?

Man brukar säga att olika människor motiveras av olika saker, och alla prioriterar som bekant olika. Vissa tycks besitta en inneboende motivation och arbetar envist för att uppnå sina målbilder. De sätter upp tydliga riktlinjer och arbetar mot konkreta resultat. Vissa av oss har förmågan att bygga upp inre (intern) motivation och tydliga mål för att helt på egen hand ro olika typer av projekt i hamn. Andra är i större behov av yttre (extrinsisk) drivkraft för att uppbåda tillräckligt med motivation att arbeta upp och uppnå olika typer av målsättningar - alla är olika! 

Den som tillhör den översta - interna - gruppen tänker förmodligen inte så mycket kring svårigheterna med bristande motivation, hen förfogar över en stark mental vilja och är beslutsam i det hen tar sig för. Den extrinsiska motivationstypen behöver däremot permanent extern stimuli för att lyckas hålla fast vid de målsättningar som hen har satt upp, annars är risken stor att yttre frestelser lockar mer och vägen till framgång blir krokig.

Såklart finns det även personer som pendlar lite fram och tillbaka motivationsmässigt - ibland går träningen som smort och passen är både stimulerande och uppiggande, men under andra perioder är intresset som bortblåst. Extrinisk stimuli kan då behövas för att sportskorna ska åka på igen.

Långvarig framgång kräver motivation. Därför är det viktigt att förstå vad som motiverar just dig, och vilken form av drivkraft som är din egen. 

2. motivation på sociala medier

Tack vare internets framfart finns det nu goda möjligheter att ansluta sig till större fitnessgrupper och därmed dela intresset för sport och hälsomedveten kost med andra. Många gånger får man ta del av övriga medlemmars fysiska framgångar vilket kan fungera utmärkt som sporre för den som vill komma igång med träningen. Många användare dokumenterar dessutom sina misslyckanden vilket kan kännas skönt när energin och drivkraften går på sparlåga. Våra tre bästa tips när det kommer till träning på sociala medier lyder som följer: 

Fitness på Youtube

Ett flertal svensk- och engelskspråkiga fitnessprofiler driver framgångsrika youtubekanaler med dagliga tips på hur man kan leva ett hälsomsamt och fysiskt aktivt liv. Med hjälp av kameran dokumenteras både bakslag och framsteg som tittaren kan känna igen sig i. Att ta del av andras processer fungerar utmärkt som motivation i arbetet mot individuella målsättningar - ofta inspireras man till att själv sätta igång när man ser andras resultat (och glädje!) efter en tid av ihärdigt arbete.

Motivationsvideos

Motivationsvideos hittar man på de allra flesta videoportaler. Tack vare ett väl överlagt samspel mellan peppig musik, känsloladdade bilder och snabba klipp lyckas dessa videos med konststycket att motivera oss till max!

Instagram idrottare / modeller / Hashtags

Instagram erbjuder ett enormt utbud när det kommer till träning och hälsa. Här hittar du allt från fitnessmodeller till elitidrottare - alla ivriga få att dela med sig av sin vardag och sin sunda livsstil. Om man söker på hashtags som "fitness motivation" går det att hitta ordentligt med motiverande sprängstoff, vi lovar! Foodsprings egen instagram - @foodspring - är även den full av härlig inspiration, träning och nyttig kost. Vi brukar dessutom se till att dela träningsinlägg och framgångsprocesser från våra medlemmar.

Träning och kost går som bekant hand i hand. Vår smarriga Protein Shake är ett perfekt tillägg för dig som tränar och behöver ersätta det traditionella mellanmålet med ett proteinrikare alternativ.

Veganskt Protein 
För: proteinrik shake för dig som är vegan
Unik egenskap: växtbaserad, gluten- och sojafri
När: morgon, kväll eller efter träningen
Shape Shake
För: dig som vill minska i vikt
Unik egenskap: extra mättande
När: i samband med middag eller istället för mellis
Pärchen führt gemeinsam Medizinball Sit ups durch


3.Hitta drivkraft tillsammans med en tränngspartner

Gemensam träning stärker inte bara den sociala kompetensen utan ökar i bästa fall även motivationen. Tillsammans kan ni bestiga berg, ta er igenom tyngre träningsperioder och dela gemensamma framgångar - delad glädje är dubbel glädje, eller hur? Träning i par eller som grupp är inte bara inspirerande utan bidrar även till att träningstider hålls, även när energin inte är på topp. Att ha någon som väntar gör dig mer benägen att faktiskt komma iväg helt enkelt! Det spelar ingen roll om ni hjälper varandra aktivt med olika typer av gymövningar, spelar fotboll tillsammans eller helt enkelt endast håller varandra sällskap till och från träningen - gemensam träning motiverar och ser till att du/ni håller dig/er till ett långsiktigt upplägg


Fördelar med gemensam träning:
  • Samhörighetskänslor stärker tron på den egna förmågan
  • Parövningar och gemensamt stöd kommer på köpet
  • Ömsesidig kontroll över träningens kvalitet
  • Ni måste hålla träningstiderna!
  • Att utöva idrott i grupp boostar motivationen
  • Lagsport är kul och sporrar kämparglöden

4. Träningsmotivation med hjälp av musik

Vetenskapliga studier visar att musiklyssning under träningen kan öka prestationsförmågan. Den kommande lyssnarupplevelsen stimulerar även motivationen innan själva passet. Den som har svårt att hitta peppen under träningen bör alltså sätta på sig hörlurarna, höja volymen och leta fram en inspirerande spellista, gärna i upptempo.


Olika typer av sporter passar till olika former av musik. Rap fungerar exempelvis finfint tillsammans med löpning eftersom takten per minut motsvarar cirka 50% av löprytmen.


Tack vare det enorma utbudet av musik i olika genres kan du själv kombinera passets intensitetsförlopp med musiken du lyssnar på. Du kan exempelvis börja träningen med mjukare toner och rytmer för att därefter intensifiera musikval, takt och puls allt eftersom. Spellistor kopplade till träning kan du komma över lite varstanns - varför inte göra en gemensam lista tillsammans med din träningspartner/grupp? Två motiverande flugor i en och samma smäll!

5. motivation med hjälp av en tydlig målbild

Något som är oerhört viktigt i strävan mot specifika fysiska resultat är målbild, visualisering och målutformning. Denna kategori  rymmer både kortsiktiga (anmäla sig på ett lokalt gym, utföra första setet bänkpress någonsin, ta en dansklass) och långsiktiga mål (gå ner fem kilo i vikt, öka tre kilo i muskelmassa, avsluta ett maraton). Många framgångsrika atleter brukar visualisera sina mål i sin strävan mot konkretisering. Det kan handla om att föreställa sig en muskulösare bringa eller fantisera om hur en lättare kropp skulle kännas. Visualisering kan även ske genom att man sätter upp motiverande bilder på väggarna, ritar Mind Maps eller struktuerar upp framtida träningsmål i en kalender eller dagbok. 

Riktlinjer i skapandet av en målbild:
  • Utforma både kortsiktiga och långsiktiga mål
  • Visualisera dina mål
  • Belöna dig själv när du uppfyllt dina mål och/eller delmål

Att belöna sig själv när man uppnått ett eller flera mål/delmål är viktigt. Belöningarna kan utformas på olika sätt och vara både materiella, sensoriska eller kulinariska: ett par nya löpskor, en härlig spabehandling eller en läcker måltid på din lokala favoritrestaurang - du bestämmer! Ett växelspel mellan uppsättning av mål och anslutande små belöningar kan verkligen bidra med den där extra sparken i baken. Självklart kan man även belöna sig själv med roliga fitnesskurser eller olika typer av träningsrelated kost som verkar spännande - kanske ett muskeldefinitionspaket eller en ny sorts Whey Protein Shake?



6. Motivation med foodspring

Vårt eget Fitness Community växer stadigt och våra följare delar generöst med sig av motiverande videos och bilder på sociala medier. Foodsprings breda nätverk innefattar utövare inom vitt skilda områden - hos oss hittar du allt från hängivna  nybörjare till erfarna yogis och Crossfit-utövare på elitnivå. Flera av våra influensers och ambassadörer är dessutom entusiastiska tränings- och näringsexperter med långvarig och gedigen erfarenhet av just hälsa, träning och kost.

Låter det inspirerande? Anslut dig i så fall till vårt nätverk #foodspringfamily eller besök våra Instagram- och Facebooksidor. Här hittar du inspirerande följare, motiverande bloggare, hälsomedvetna recept, träningsguider och mycket, mycket, mer. Nu är det slut på ursäkterna.