.
Ein Trainer trainiert und motiviert eine Frau bei Sit-ups


Översikt - träning


Sugen på Six Pack?
En platt mage, eller kanske till och med ett rejält sexpack, är ett vanligt mål för många. Vägen dit är lång och krävande, men inte alls omöjlig. Följ med på resan mot den åtråvärda tvättbrädan.

Knallhårt Six Pack med rätt magövningar

HIIT
High Intensity Interval Training är en motionsform som har tagit Europa med storm. HIIT har många fysiska fördelar och går utmärkt att anpassa efter personliga förutsättningar. Ett pass tar dessutom extremt lite tid i anspråk (men däremot ordentligt med kraft).

HIIT - Högintensiv intervallträning

Forma muskler snabbt
Är du ute efter att bygga muskler på ett sätt som ger snabba resultat? Med hjälp av våra 5 grundövningar så kommer du igång på rekordtid.

Effektiv styrketräning - tips & tricks

Uthållighetsträning för nybörjare
Konditionsträning är viktigt, oavsett vilken målbild som står i centrum. Träningsformen Cardio - som det brukar kallas i folkmun - är både älskad och hatad, men en sak är säker - det lönar sig! Alltid och för alla, och vi ska visa dig varför.

Uthållighetsträning för nybörjare

Träningsprogram styrka
Hur tillbringar man tiden på gymmet på bästa sätt? Och hur många timmar bör man egentligen spendera där? I den här artikeln undersöker vi allt som har med styrkebaserade träningsprogram att göra.

Träningsprogram

Träningsmotivation
Hur hittar man motivation och inre drivkraft till att komma igång med sin träning? Och framförallt, hur håller man dessa egenskaper vid liv under en längre tid? Det försöker vi att svara på här:

Träning & motivation


Eine Frau korrigiert die Ausführung der Übung Burpees bei einem Mann


Din Träningscoach - Motivation, Teknik & personliga mål

När vi coachar så fokuserar vi främst på en sak: att ta fram den där härliga drivkraften som håller motivationen uppe på lång sikt. Att hitta vilja är alltid första steget mot praktisk handling. När peppen är på topp fortsätter arbetet med ett skräddarsytt träningsprogram, genomtänkta träningsmetoder och en passande kosthållning. Vår träningscoach fokuserar på flera av dessa komponenter, med förhoppningen att du komma igång med träningen även utanför webben.


Vår träningscoach:


  • Hjälper dig att skapa personligt anpassade träningsprogram
  • Uppdaterar och informerar om olika träningsmetoder och tekniker
  • Tipsar om fysiska övningar i form av GIFFAR och videos
  • Boostar träningsmotivationen! 


Målet med coachen är helt enkelt att utveckla ett system som ger tydliga och personanpassade resultat, även på lång sikt.


vårt tips

Även det hårdaste träningsupplägget tjänar ingenting till om du inte samtidigt håller koll på kosten. En medveten och balanserad kosthållning bör alltid utgöra en naturlig del av din träningsvardag. Den som tränar mycket styrka behöver exempelvis se till att få i sig tillräckligt med proteiner. Ofta kan man lägga upp kosten på ett sätt som främjar det ökade behovet, eller utöka sina matvanor med proteinrika kosttillskott. Vi erbjuder ett stort utbud av allt från proteinberikade pannkakor till veganska proteinshaker - allt detta och mycket mer hittar du här:

Vad utmärker en bra träningscoach offline?

En professionell träningscoach karakteriseras genom sin förmåga att anpassa träningen efter klientens individuella förutsättningar, målbilder och behov. Hen bör alltså ta hänsyn till utövarens enskilda förutsättningar (såsom anatomi, hälsa, utrymme för träning i vardagen och individuella målsättningar) och utforma ett passande träningsprogram utefter den kunskapen.

En riktigt bra coach bör besitta följande tre egenskaper:

  • Förmåga att motivera
  • Förmåga att uppmärksamma och lösa individuella problem
  • Kunskap om träningstekniker, anatomi och rörelse

1. Förmåga att motivera

Kanske den allra viktigaste egenskapen om du frågar oss! Många som vill förändra gamla vanor och börja rör mer på sig förlorar snabbt motivationen vilket ofta leder till att man misslyckas med sina intentioner och blir besviken (vilket i sin tur ofta innebär att man tappar lusten att försöka igen). Det kan också hända att man inte lägger upp sin träning på rätt sätt (eller struntar i att skapa ett träningsprogram från första början) - något som ibland leder till bortförklaringar eller uppskjutarbeteende.

En träningscoach kan hjälpa dig att hitta drivkraft och att skapa ett träningsprogram som du både kan hålla under en längre period och utvecklas med. Rent fysiskt är din personliga tränare såklart även på plats när du utför övningarna och ser till att de genomförs på rätt sätt utan risk för skador. Klienterna ska känna sig trygga, motiverade och få tydlig hjälp med att uppnå sina personliga målsättningar - pass för pass, dag för dag, vecka för vecka.

2. Individuellt anpassad problemlösning

En av de allra viktigaste komponenterna när det kommer till sport och upplägg av träningsprogram är personlig anpassning. Det innebär dels att man som coach utgår ifrån klientens individuella förutsättningar, men också att man har förmåga att lösa de personliga problem som eventuellt uppstår i samband med träningen. Varje enskild klient har egna svårigheter som ska lösas - vissa känner sig svaga och vill bygga muskler, andra vill bli lättare eller leva hälsosammare. En bra coach bör därför se varje enskild individ och vara medveten om att det inte finns en generell lösning som passar alla.

En riktigt bra personlig tränare hittar flexibla och kreativa lösningar som passar klientens behov och önskningar. Vad är det som behöver stärkas? Behöver klienten främst stöd och motivation? Eller kanske ökad kroppskännedom och bättre teknik vid utförandet av olika övningar? Kanske information om kost, näring och nutrition? Som personlig tränare måste man lära känna sin klients behov på djupet och ha förmåga att anpassa coachingen efter dessa.

3. En ordentlig träningsutbildning

När du letar efter en personlig tränare så bör du vara noga med att kolla upp att hen har en ordentligt träningsutbildning i ryggen. Det är nämligen enormt viktigt att du lär dig utföra din träningsform på ett sätt som är skonsamt för kroppen och främjar just dina målsättningar. Din personliga tränare bör vara skolad i att upptäcka och korrigera felaktiga utföranden, samt behärska kunskap kring motorik och rena träningstekniker som främjar den muskulära balansen och minskar skadorisken. Coachen har (och ska vara beredd på att ta) stort ansvar för sina kunders hälsa och fysiska välmående.


vårt tips 

Den som är sugen på att komma igång med träningen ordentligt bör som sagt ha koll på sina personliga förutsättningar och mål. Det är därför oerhört viktigt att lära känna sin egen kropp - såväl dess behov och förmågor som dess gränser. Med hjälp av vår kostnadsfria Body Check får du en god grund att stå på. Här kan du bland annat sätta upp personliga mål, räkna ut ditt BMI och få tillgång till personligt anpassade tränings- och näringstips.