Basische Lebensmittel

sur och basisk mat - så påverkas din kropp

Du bör alltid sträva efter en kropp i harmoni, inte minst när det kommer till syra- och basbalans. Grunden till en frisk syra- och basbalans går via födan - det är livsviktigt att vi får i oss basisk mat som neutraliserar överflödiga syranivåer i kroppen, annars kan det hända att vi - precis som vissa sjöar - drabbas av försurning. Basisk mat är alltså nödvändig för att vi ska må bra och hålla våra kroppar friska. Man kan räkna ut om kroppen är i balans med hjälp av test som mäter PH-värdet i olika typer av kroppsvätskor. I den här artikeln ska vi kika lite närmare på syra- och basbalans och hur dessa nivåer påverkar våra kroppar och vårt välmående, häng med!

1. pH-värde

Vår kropp består till stor del av vätskor med varierande pH-värden. PH-värdet visar koncentrationen av syra och bas i den undersökta vätskan. Man brukar skilja mellan ett surt, basiskt och neutralt pH-värde. Om värdet ligger mellan 0-6,9 är vätskan sur medan ett värde mellan 7,1 - 14 räknas som basiskt och 7 som neutralt. Varje PH-värde har en bestämd funktion - i magen bör PH-värdet exempelvis vara lågt (och därmed alltså rätt surt) eftersom den sura magsyran bryter ner maten vi stoppar i oss. Ett normalt pH-värde bör ligga mellan 7,35 och 7,45. Ett värde som ligger under denna "gräns" brukar kallas för acidos (syraförgiftning) medan ett högre värde kallas för alkalos

En sund balans mellan syra och bas främjas av en nyttig och medveten kosthållning med mycket frukt och grönt, sunda fetter och kvalitativt protein. En hälsofrämjande kosthållning innefattar inte bara mat utan självklart även dryck. Något av det nyttigaste du kan ge din kropp är te, och då särskilt grönt eller vitt sådant. Vi rekommenderar vårt oolongte - ett te rikt på antioxidanter, vitaminer och mineraler som håller huden frisk, reglerar blodsockernivån och främjar viktminskning. 

2. Syra -basbalans

Målet är att hålla ett stabilt pH-värde. Eftersom maten vi äter består av både syre- och basbildande livsmedel så regleras kroppens syra-basbalans automatiskt. När vi får i oss för mycket syra neutraliseras värdet med hjälp av kroppens "basbuffert". Den överflödiga syran slussas ut ur kroppen via njurarna och urinet. Vårt basförråd fyller vi på via maten vi äter. Eftersom kroppen arbetar oavbrutet med att upprättahålla balansen mellan syra och bas så är det otroligt viktigt att vi fyller på vårt basförråd regelbundet.

3. Sur och basisk mat

Med hjälp av en medveten och balanserad kost kan du fylla på ditt basförråd regelbundet. Men vad bör du egentligen äta? Är citron verkligen surt för kroppen? Nej, faktiskt inte. PH-värdet på det du stoppar i dig är inte alltid avgörande för om livsmedlet har syra- eller basbildande egenskaper. Även om en citron är sur så har den basbildande egenskaper.  Protein som kommer från mjölkprodukter har däremot sura egenskaper.

Man brukar göra skillnad på sura och basiska livsmedel med hjälp av ett så kallat PRAL-värde. PRAL är en forkortning av Potential Acid Load och visar hur mycket syra ett specifikt livsmedel producerar (anges i enheten mEkv per 100 g). Basbildande livsmedel ger negativa PRAL-värden medan syrabildande livsmedel har positiva PRAL-värden (vilket ökar risken för försurning i kroppen).


Grönsaker är ofta basiska och förser dessutom din kropp med viktiga vitaminer och mineraler. Har du testat våra Crunchy Veggies? Perfekt som mellanmål och lika krispiga som chips, men utan olja och artificiella smakämnen - vips så var basförrådet påfyllt igen!


För att du ska få lite bättre koll på vilka livsmedel som har sura respektive basiska egenskaper så har vi sammanställt en kortfattad tabell - ta en titt här nedanför om du vill veta mer!


Tabell över sura och basiska livsmedel

Livsmedelskategori                                                                                                                                              Potentiell njursyrabelastning (PRAL)

Dryck

Rödvin                                   -1,82
Kaffe-1,40
Cola1,75
Osötad äppelsaft-2,03

Spannmål, mjöl

Dinkel (fullkorn)       7,50
Havregryn (fullkorn) 8,98
Ris, skalat 3,82
Vitt mjöl (typ 405)             4,98

Mjölkprodukter, ägg

Ägg                                               9,96
Färskost0,90
Emmentaler (45% fett i. Tr.)21,54
Komjölk (1,5% fett)0,39
Naturyoghurt från mjölk0,05

Kött och korv

Kyckling                                       8,70
Magert nötkött10,44
Salami8,77
Magert fläskkött8,69

Fisk & skaldjur

Räkor                                           18,20
Sill9,18
Lax10,01
Shrimps7,60

Grönsaker

Broccoli                                    -4,35
Fältsallad-6,62
Gurka-2,30
Potatis-6,14
Röd paprika-7,76
Sojamjölk-0,63
Tofu-0,33
Tomater-4,17

Frukt

Bananer                                  -7,46
Jordgubbar-2,54
Äpplen-2,36

Fetter, olja

Smör                                       0,49
Margarin-0,15
Olivolja0,02
Solrosolja-0,02

Sötsaker

Mörk choklad                              -11,45
Mjölkchoklad-1,30
Ris á la malta
2,26
Nougatcreme-1,94

4. Försurad kropp, vad innebär det?

En kost som mestadels består av animaliska livsmedel såsom mjölk och kött innebär ofta att kroppen får i sig ett överskott av syra. Sötsaker som innehåller industriellt framställt socker som konserveringsmedel eller smakförstärkare kan också bidra till att kroppen försuras. För lite fysisk rörelse, negativa tankemönster, stress och ångest är andra orsaker till försurning. Lider man av någon av dessa åkommor så bör man hålla ett öga på kosten och se till att få i sig föda som kan balansera upp kroppen igen. 

När vi inte får i oss tillräckligt med basbildande föda så fylls vårt basförråd aldrig på ordentligt. Det bidrar till att kroppen inte får möjlighet att neutraliseras - något som i förlängningen kan leda till försurning. En försurning är alltså inget annat än en obalans i förhållandet mellan syra och bas i våra kroppar. Tyvärr kan ett sådant tillstånd leda till diverse fysiska besvär och sjukdomar.  

5. vilka påföljder har ett obalanserat PH-värde?

Många virus och bakterier trivs bra i sura miljöer vilket tyvärr kan leda till olika typer av fysiska besvär. 

De vanligaste besvären vid försurning är:

  • Trötthet, håglöshet, kraftlöshet
  • Huvudvärk, koncentrationssvårigheter
  • Smärtor i leder och muskler
  • Problem med matsmältning och halsbränna
  • Problem med hår, hud och naglar


Andra tecken kan vara nedstämdhet och ökad mottaglighet för infektioner.

6. Behandling av obalanserade ph-värden

En medveten kosthållning kan förebygga försurning eftersom basiska livsmedel - som vi ju vet vid det här laget - neutraliserar syran. Därför är det viktigt att äta mycket basisk mat. Livsmedelsverket rekommenderar att vi får i oss cirka 500 gram frukt och grönt dagligen, där den ena hälften består av frukt och den andra av grönsaker. En svalkande smoothie förser kroppen med livsnödvändiga vitaminer och mineraler och fyller samtidigt på ditt basförråd. Med våra Smoothie Balls kan du sno ihop just en sådan överallt på bara några minuter - allt du behöver är en mixer och lite vatten!

Vid kronisk försurning hjälper det emellertid inte att stabilisera obalansen genom att enbart ändra kostvanor - här bör man istället konsultera en läkare som kan slussa dig vidare till profesionell behandling.

7. Tabell över PH-värden

Ett surt pH-värde är faktiskt inte uteslutande negativt. Flera områden i kroppen mår bra av att "vara sura". Vilka delar bör då vara sura? Och vilka ska vi försöka hålla basiska?

  • Bukspottkörteln

PH-värdet i bukspottkörteln bör ligga kring 8,0 och är därmed basiskt. Det är egentligen inte så konstigt eftersom den "försurade" födan måste neutraliseras i tolvfingertarmen så att den kan tas upp ordentligt i tunntarmen. Tunntarmen har ett pH-värde på ungefär 8,0. 

  • Saliv

Salivet i våra munnar bör ha ett pH-värde på mellan 7,1-7,0 och befinner sig därmed i ett neutralt till lätt basiskt läge. Vid svår försurning kan man därför drabbas av tand- och tandköttsbesvär. 

  • Muskulatur

Våra muskler och celler har ett pH-värde på ungefär 6,9. Det beror på att syra - exempelvis i form av koldioxid - skapas när vi förbränner näringsämnen. Kroppens allra viktigaste muskel är som bekant hjärtat - om PH-värdet i hjärtat sjunker till under 6,2 så slutar det att slå.

  • Urin

I urinet kan PH-värdet variera mellan surt och basiskt och pendlar därför mellan 4,8 och 8,0. Ett surare värde kan bero på att kroppen gör sig av med överflödig syra genom urinet. 

  • Magsaft/magsyra

Magsyra har ett pH-värde på mellan 1,2-3,0 och utgör därmed den suraste substansen i våra kroppar. Precis som namnet avslöjar så bildas syra i magen - syra som tillsammans med enzymet pepsin bryter ner protein och fasta livsmedel samt dödar virus och bakterier

En sund miljö har ett lätt basiskt pH-värde. Vårt blod har ett PH-värde på 7,4 och bildar därmed den perfekta basen för kroppens metaboliska processer. Om värdet avviker det minsta så vidtar kroppen direkt skyddande åtgärder i form av ett buffertsystem som rycker ut för att korrigera pH-obalansen i kroppsvätskor och celler. Lungorna är ett fint exempel på ett sådant organiskt system: vi vädrar nämligen dagligen ut den metaboliska slutprodukten koldioxid från kroppen utan att ens tänka på det!

8. vårt facit

Våra kroppar består av olika vätskor med varierande pH-värden. PH-värdet anger koncentrationen av syra respektive bas i en specifik vätska. Syre- och basnivån syftar alltså på förhållandet mellan syra och bas i våra kroppar. Våra metaboliska processer fungerar som allra bäst när pH-värdet är lätt basiskt (7,4). Det finns emellertid också delar av kroppen som mår bättre av en lite surare miljö. Våra kroppar är så finurligt konstruerade att de bistår oss med ett "baslager" som balanserar upp förhållandet mellan syra och bas i kroppen. En medveten och sund kosthållning bidrar till att fylla på vårt basförråd och neutraliserar kroppen vid försurning - därför är det så otroligt viktigt att hålla koll på vad man stoppar i sig!

Tips: en vegansk kosthållning kan göra underverk för syra- och basnivåerna i kroppen eftersom veganer ofta får i sig mer frukt och grönt än "köttisar". Ibland kan det emellertid kännas rätt knepigt att ställa om sin kosthållning helt och hållet, särskilt på långa sikt. Här kan du hitta information kring vad det innebär att leva och äta som vegan, och hur vegansk kost fungerar tillsammans med en intensiv träningsvardag. Som grund är det viktigt att få i sig de näringsämnen som vegansk kost inte omfattar. I vår butik hittar du allt i från veganskt Omega-3 och L-glutamin till Zink-Magnesium och BCAA-kapslar. Vi har dessutom satt ihop ett helveganskt paket för dig som tränar: