Übersicht Paleo Lebensmittel Topview

Paleo - vad är det?

Paleo har definitivt blivit en ny, het, trend bland många. Men vad är det egentligen? Vad innebär det att äta paleobaserad mat? Hur påverkar paleo kroppen? Vilka för- och nackdelar har en paleoinfluerad kosthållning? Vi har granskat denna växande strömning närmare - häng med till stenåldern! 

Paleokost - vad är det?

Begreppet paleo är egentligen en förkortning för ordet paleolitikum - alltså stenåldern. I vardagslag brukar paleo även gå under namnet "stenålderkost". Att äta paleobaserad kost innebär egentligen att äta som våra förfäder gjorde. Idén bakom denna nya form av diet är att den föda som historiskt sett har bidragit till människans överlevnad är nyttig för oss även idag. 

Paleo är ett holistiskt koncept med fokus på både kost, träning och hälsa. I praktiken innebär det att kosthållningen även bör kombineras med regelbunden fysisk aktivitet. En paleobaserad livsstil ska - i förlängningen - få dig att komma i form och leva ett mer hälsosamt liv generellt.

Hur fungerar en paleo diet?

En paleobaserad kost handlar inte så mycket om strikta regler och förbud  utan snarare om att främst fokusera på de livsmedel som teoretiskt sett fanns tillgängliga för oss redan under stenåldern. Även om broccoli och morötter inte växte utanför våra förfäderns grottor så hade de kunnat göra det. 

Alla paleobaserade livsmedel har en sak gemensamt: de härstammar direkt från naturen och växer "fritt" - helt utan hjälp från oss människor. Det innebär att varken spannmålsprodukter eller sötsaker räknas som paleo.

Mycket av den kost som ingår i paleo är därför naturligt snål på kolhydrater och rik på protein. Förutom grönsaker, frukt och naturliga proteinkällor så utgår paleo huvudsakligen från kvalitativa fetter (istället för kolhydrater) som huvudsaklig energikälla. Fett innehåller förstås en hel del kalorier men det behöver inte betyda att man går upp i vikt automatiskt. Snarare tvärtom, kroppen lär sig att använda fett som energikälla, istället för att det sätter sig på kroppen. Däremot är det viktigt att man får i sig kvalitativa fetter från exempelvis kokosolja, nötter eller avokado.

Bio Kokosöl
Kokosolja “En mångsidig produkt som kan användas både till matlagning och hudvård” Läs mer

Skillnaden mellan ursprungliga och bearbetade livsmedel

Grönsaker, nötter och bär växer fritt i naturen sedan urminnes tider. Även animaliskt protein från jakt har alltid funnits tillgängligt för oss. Spannmål som vete, dinkel och råg liksom bearbetat socker infann sig däremot först efter att vi lärde oss att odla. Många av de livsmedel som  vi äter idag är dessutom anpassade för att ge optimal avkastning - sådan typ av föda ingår INTE i paleo.

Färska grönsaker, animaliskt protein, fisk och ägg samt omättade fettsyror från nötter, frön och kvalitativa oljor är alla självklara elemant i paleo. Paleoanhängare menar att dessa livsmedel försåg våra förfäder med alla näringsämnen de behövde redan på stenåldern, näringsämnen som så småningom förde människans evolution framåt.

Den som följer en paleo försöker i största möjliga mån att undvika färdiglagade rätter, klassiska sötsaker och snabbmat. Det låter ofta mer komplicerat än vad det egentligen är. Du behöver varken äga ett eget trädgårdsland eller ett vässat spjut för att äta paleokost. De flesta paleorelaterade livsmedel hittar du nämligen i närmsta matvarubutik eller ekologiska lanthandel

Förutom nötter & bär, torkad frukt (utan tillsatt socker) eller superfood som gojibär och färsk frukt så kan man numera få tag i kvalitativa paleobars hos oss på foodspring. 


Paleo Bar 12-Pack
Paleo Bar 12-Pack “Precis så som en fruktbar ska vara” 299kr
Inkl. moms & plus Leverans

Vilka livsmedel förknippas med paleo?

Listan på paleolivsmedel är lång! Alla tänkbara grönsaker, nötter, torkade frukter samt kött och fisk räknas till denna frikostiga diet. Förslag på vilka livsmedel du "får" och inte får äta visar nedanstående lista: 
  • Ägg
  • Kött
  • Fisk
  • Grönsaker
  • Kokosolja & avokado
  • Nötter & frön
  • Frukt (färsk som torkad, alltid osötad)
  • Paleobars
  • Kokosmjöl
  • Ost
  • Färdigförpackad korv
  • Fiskpinnar
  • Baljväxter & spannmål
  • Fritterad snabbmat
  • Chips, saltade nötter och liknande
  • Klassiska sötsaker
  • Chokladkaka
  • Mjöl gjort på spannmål

Kvalitet är allt!

Något som präglar paleo starkt är kvalitén på de livsmedel man stoppar i sig. Om du har möjlighet bör du se till att enbart äta ekologiskt, konsumera uteslutande kravmärkt kött och ägg, samt enbart äta vildfångad fisk. Kemiska tillsatser, massdjurhållning och konstgjort vattenbruk fanns inte på stenåldern och undviks således av paleoanhängare även i dag.

En paleobaserad diet förser dig med ett flertal nödvändiga näringsämnen och är extremt hälsofrämjande. Grönsaker och frukt innehåller extra mycket vitaminer, fibrer och mineraler medan kött, fisk och ägg förser din kropp med kvalitativt protein, spårämnen och vitaminer

Varför inga spannmål?

Paleo bör förse din kropp med lättsmälta och energirika näringsämnen. Spannmål uppfyller tyvärr inget av dessa kriterier och räknas därmed inte som lämpliga livsmedel för den som följer paleo.

Spannmålsprodukter är ofta svårsmälta, det gäller även fullkornsprodukter (om du inte förbereder dessa med hjälp av speciella metoder). Detta medför att kroppen får svårare att ta upp näringsämnen. Produkter som innehåller vitt mjöl - till exempel pasta eller bröd - är svåra att processa och rymmer dessutom knappt några näringsämnen, de är därför inte optimala alternativ för den som följer en paleo diet.

Potatis och vitt ris befinner sig i lite av en gråzon när det kommer till paleokost. Dessa livsmedel är lättare för magen att smälta än exempelvis pasta och kan därför lämpa sig för de anhängare som utövar konditionsträning och måste få i sig ordentligt med kolhydrater.

Paleofreundliche Lebensmittel mit gesunden Fetten und Proteinen

För- och nackdelar med paleo

fördelar

En paleobaserad kosthållning har flera fördelar, kanske främst för att man utesluter spannmål och klassiska sötsaker. Vanliga livsmedel innehåller ofta mycket kalorier men är inte särskilt rika på näringsämnen. En paleo diet ersätter dessa typer av produkter med färska råvaror som är fulla med viktiga vitaminer och andra hälsofrämjande näringsämnen. 

Snabbmat och fritterade produkter tillhör - till skillnad från stenålderskost - historien! Med färska livsmedel mår du oftast bättre efter maten och får energi istället för att bli dåsig och seg. 

Sötsaker innehåller ofta mycket vitt socker och kalorier vilket inte sällan medför att man drabbas av akuta hungeranfall - NoGo för ett paleofan! Istället äter man fiberrika mellanmål som mättar under lång tid framöver. Med våra paleobars blir det dessutom ännu enklare att hålla sig mätt länge.

Vill du veta vad det allra bästa är? Paleo är GOTT. Oavsett om det gäller middag eller mellis - paleo går att variera i oändlighet och smakar verkligen bra. Istället för vanligt mjöl kan du använda dig av kokosmjöl eller chiafrön - då får du automatiskt i dig mer protein och mindre kolhydrater vilket håller dig mätt längre.


nackdelar med paleo

Nackdelarna med paleo kan räknas på ena handens fingrar. En sak är emellertid säker: om du följer den ekologiska aspekten slaviskt så kan denna diet snabbt utvecklas till en ganska dyr historia. Å andra sidan: vad är värt att investera i, om inte den egna hälsan? 

Bortsett från ekonomisk belastning så tar en paleobaserad kost ofta lite tid i anspråk. Paleoanpassade måltider och mellanmål är fortfarande ganska knepiga att få tag på ute. Det lönar sig därför att alltid laga lite extra mat att ta med dagen efter - belöningen blir en renare och friskare kropp.

Gå ner i vikt med paleo

Även om man ofta talar om "paleo dieter" så handlar paleo i första hand inte om att gå ner i vikt. Ordet "diet" står snarare för själva maten som sådan. Trots detta är paleo en perfekt metod för dig som längtar efter en lättare kropp. Varför? Jo, sähär: spannmålsprodukter såsom pasta, pizza och bröd - men även sötsaker som kakor och bakelser - hör ofta vardagen till. Observera hur mycket av dessa livsmedel du stoppar i dig under en vecka så förstår du nog vad vi menar. Alla dessa produkter innehåller ordentligt med kalorier och relativt lite näringsämnen. Kort och gott, utan paleo konsumerar du en hel del mat som egentligen inte ger din kropp så mycket, förutom att den smakar bra av ren vana.

Med paleo äter du däremot BÅDE gott och näringsrikt, och sötsuget kan du dämpa med smaskiga frukter eller bär. Eftersom paleo utesluter spannmål och socker så får du dessutom automatiskt i dig betydligt mindre kolhydrater. Särskilt i början av dieten kan detta medföra att du blir lättare i kroppen. Eftersom paleo ofta är näringsrikt så drabbas du dessutom sällan av akuta hungeranfall. 

Eftersom du undviker både onödiga kolhydrater (såsom vitt mjöl) och socker så kommer ditt sötsug att minska med tiden - något som hjälper dig att försaka överflödiga kalorier. Du behöver emellertid inte avstå helt från socker när du äter paleo, det handlar snarare om att reducera och äta med måtta. Vår veganska glass är färdig på ett kick och smakar gudomligt. Du kan även testa att baka egna Raw Food praliner när sötsuget slår till, eller varför inte slänga ihop en avokadobaserad chokladmousse?


Paleokost - såhär gör du

Det är inte supersvårt att ställa om kosten till paleo, särskilt om du ser till att förändra dina matvanor stegvis genom att sakta införa mer paleo i vardagen. Många paleobaserade maträtter är dessutom både smidiga och snabba att tillaga! 

Paleo till frukost

Frukos utan en bit rostbröd eller en knäckemacka? Utan socker? Det går, och det smakar riktigt gott. Du kan till exempel ersätta din Macchiaton eller Cappuccinon med en palovänlig "Bulletproof Coffee" - en varm variant gjort på kaffe och kokosolja som är oerhört smidig att tillaga. Beroende på hur hungrig du brukar vara på morgonen så kan det räcka gott och väl. 

Gillar du en lite sötare frukost? I så fall kan du komplettera dagens första måltid med en hemmagjord bar fylld av nötter och/eller bär. Du kan också slänga ihop en lätt müsli gjord på kokosolja, nötter & bär och färska grönsaker. När du har ont om tid kan en Paleobar räcka för att stilla hungern.

En mer klassisk paleofrukost kan bestå av ägg i alla möjliga former: äggröra, stekt ägg, löskokt ägg eller den arabiska varianten Shakshuka (ägg i tomatsås).

Lunch och middag med paleobaserad kost

Sallad, soppor, grönsaker ... tillsammans med kvalitativt kött, fisk eller ägg - det är egentligen det enda som krävs för att laga en lyckad huvudmåltid som paleoanhängare. Om möjligt bör paleobaserad mat  dessutom hålla hög ekologisk kvalitet eftersom man i största möjliga mån vill undvika kemikalier, gifter och tillsatser. 

En smidig och paleovänlig lunch som dessutom utgör fantastisk bjudmat är köttbullar i kryddig tomatsås, lägg till en härlig grönsallad och ett knippe ugnsrostade potatisklyftor om du är riktigt hungrig.

Paleo - mer än bara mat

Paleo kretsar naturligtvis mycket kring mat och näring, men om du verkligen vill leva paleo så bör du även anpassa din livsstil i enlighet med kosthållningen. I praktiken betyder det - rör på dig! Våra förfäder tillbringade dagarna med att samla mat och jaga vilket innebar att de var i ständig rörelse. Födan utgjorde grunden för denna extrema form av fysisk aktivitet.

Rörelse är alltså ett centralt inslag för den som lever i enlighet med paleo. Det betyder emellertid inte att du måste ut och jogga tre timmar per dag, men du kan försöka att få till ett H.I.I.T pass mellan varven eller ta cykeln till jobbet. Kanske träffa dina vänner för en joggingtur i spåret istället för att ses på närmsta café? Och så vidare. Kanske är begreppet "grottmänniska" på väg att uppgraderas?