Beräkna Makros 

Beräkna din individuella fördelning av makronäringsämnen

Med hjälp av en makroräknare kan du snabbt och smidigt räkna ut fördelningen av makronäringsämnen. Det är inte så svårt som det kan verka: ange ditt dagliga kaloribehov och välj fysisk målbild så hjälper vi dig med resten.

För att räkna ut fördelningen av makronäringsämnen så behöver du först ha koll på ditt dagliga kaloribehov. Noll koll? I så fall kan vi räkna ut det åt dig med vår kostnadsfria kaloriräknare (se nedan).

Vad är makronäringsämnen?

Makronäringsämnen - eller makros som de ibland kallas - inbegriper kolhydrater, fetter och protein. Dessa tre ämnen är avgörande för våra metaboliska processer och tas upp av kroppen via maten vi äter. Nyttigt fett får du exempelvis i dig via jordnötssmör och protein hittar du i allt från kikärtor till vaniljglass. Hälsosamma kolhydrater gömmer sig bland annat i fullkornspasta, grönsaker och fullkornsbröd.

I en balanserad kosthållning fördelas mikros ungefär såhär: 

  • Kolhydrater: 50-65%
  • Protein: 15-25%
  • Fett: 20-30%

Beroende på träningssyfte så förändrar sig ditt behov av mikronäringsämnen. För att ta reda på exakt hur mycket mikros just du behöver få i dig - samt hur du bör fördela dessa - så kan du ange och kalkylera dina värden elektroniskt lite längre ner i artikeln. 

Känner du dig överväldigad av den allomfattande makronivån? I så fall kan du börja med att läsa någon av våra lite mer grundläggande artiklar om utvalda makroämnen. Kanske intresserar du dig för hur man bygger muskler med hjälp av protein, hur protein och styrketräning hänger samman eller hur du fördelar proteiner och kolhydrater vid styrketräning? Eller så är du kanske lite nyfiken på det här med kolhydrater och kalorier? Hur räknar man ut sitt dagliga kaloriintag och hur kan man gå ner i vikt med lågkolhydratkost? Allt detta och mycket mer har vi skrivit om i vår praktiska Coach.

täck ditt proteinbehov med en krämig shake:

Vid intensiv styrketräning så ökar kroppens behov av mikronäringsämnet protein. Om du upplever dig ha svårigheter med att täcka ditt proteinbehov till vardags så rekommenderar vi våra stärkande och mångfacetterade proteinprodukter. Vi har ett brett utbud av vasslebaserat protein men erbjuder även en hel del veganska produkter, till exempel ett gäng riktigt smarriga växtbaserade proteinpulver.

En av våra storsäljare är - kanske inte helt oväntat - Whey Protein. Ett perfekt alternativ för dig som vill sno ihop ett proteinrikt, nyttigt och krämigt mellis i en handvändning. Whey Protein förser dina muskler med kvalitativt protein innan, under och efter ett intensivt pass. Nyfiken? I så fall kan du kika in här nedanför: 


Din elektroniska Kaloriräknare

Du kan använda vår kaloriräknare för att beräkna ditt sammanlagda kaloribehov (per dag). Ditt kaloribehov utgörs av den mängd kalorier som du behöver få i dagligen för att uppnå dina fysiska målsättningar och bildar även basen för nästa uträkning - fördelningen av makronäringsämnen. 


Räkna ut din aktiva och passiva grundförbrukning här:

Kaloriräknare

Kön
Personliga uppgifter
Ditt träningsmål
Fysiska aktiviteter
Träningspass per vecka

Räkna ut fördelningen av makronäringsämnen här:

Ditt träningsmål
Ditt kaloribehov

Oavsett om du är ute efter att bygga muskler eller stärka konditionsförmågan så är det viktigt att ha ordentlig koll på den egna kroppen. Vår kostnadsfria Body Check hjälper dig på traven! Här kan du räkna ut ditt BMI, sätta upp målbilder och få tillgång till personliga tränings- och näringstips