Trainierter und definierter Bauch einer Frau

L-karnitin - din hjälp i samband med Bodyshaping

Översikt

L-karnitin är en naturlig aminosyra som underlättar vid viktnedgång. För att våra kroppar ska kunna omvandla maten vi äter till energi så måste näringsämnena ombildas till ATP (adenosintrifosfat). Karnitin transporterar fett till våra mitokondrier där det omvandlas och utnyttjas som energi. Den som lider brist på L-karnitin får svårare att bryta ner fett och tillskottet har snabbt blivit populärt bland dem som är måna om att leva ett hälsosammt och aktivt liv eller arbetar för att gå ner i vikt. Även idottare använder preparatet för att öka energi och uthållighet i samband med träning. L-karnitin främjar även återhämtningen - något som den som tränar ofta och hårt kan ha stor nytta av.

1. Effekter av L-Karnitin

L-karnitin passar utmärkt för den som ägnar sig åt Body Shaping genom att dra ner på kalorier i samband med styrke- och uthållighetsträning. Den som kämpar med avstannad viktnedgång eller energibrist kopplat till träning kan ha mycket att vinna på att testa L-karnitin. L-karnitin medverkar dels i kroppens fettförbränningsprocess men ökar även vår uthållighet - dubbla fördelar för den som vill gå ner i vikt med andra ord! Att återhämtningsprocessen gynnas är bara ytterligare ett plus i kanten.

Nyfiken? Då kanske våra veganska L-karnitin kapslar är något för dig.

  • Perfekt vid träning och Body Shaping
  • Energiproduktion med hjälp av fettsyror
  • 100% vegansk

Transport av fettsyror

L-karnitin karaktäriseras främst av dess förmåga att ombilda näringsämnen till adenosintrifosfat, en process som främst sker i kroppens mitokondrier. Karnatinets roll är att transportera fett till mitokondrierna så att detta (fettet) kan omvandlas till energi. Därför passar L-karnitin utmärkt för den som tränar i samband med viktnedgång och/eller behöver en extra dos ork. Effekten av L-karnitin har bevisats i ett flertal kliniska studier. En studie utförd i Japan har exempelvis uppvisat att testpersoner lyckades bättre med sin Body Shaping än personer i en placebogrupp. Testpersonerna förlorade genomsnittligen hela 1,3 cm i midjemått trots relativt låga doser av L-karnitin.1

Mer energi över för träning, trots figurmedveten kosthållning

Den som intar L-karnitin i samband med en kalorireducerad kosthållning märker snart hur prestationsförmågan under träningen ökar. L-karnitin transporterar fettsyror till kroppens cellulära "kraftverk" - på så vis genereras energi på ett effektivt sätt som är gynsamt för den som vill gå ner i vikt. L-karnitinets positiva effekter på den fysiska prestationsförmågan har bevisats i studier. Testpersoner som utökade sin vanliga kost med L-karnitintillskott under ett motionscykelprov reducerade effekten av sin utmattning med 25%.2  En undersökning som genomförts tillsammans med professionella fotbollsspelare visade dessutom tydligt att produktionen av mjölksyra reducerades samtidigt som spelarnas puls sjönk (vid ett hastighetsprov på löpband) om L-karnitin intogs innan den fysiska aktiviteten påbörjades.3

Förbättrad återhämtningsprocess

Idrottsutövare kan dessutom glädjas åt att L-karnitin har visat sig ha positiva effekter på återhämtningsprocessen efter hård träning. Studier visar att 3 veckors intensiv squatträning i samband med ett dagligt intag av L-karnitin minskar mikrobristningar i benmuskulaturen med hela 45%.4

L-Carnitin Dose
L-karnitin “Forma kroppen med L-karnitin” Läs mer

2. bieffekter av L-karnitin 

L-karnitin klassificeras som säkert att använda och några konkreta bieffekter (av medicinskt rimliga doser) har inte påträffats i de studier som genomförts. Likväl bör man - precis som med de flesta andra näringsämnen och kosttillskott - hålla sig till lagom mängder. Höga doseringar bör undvikas om du vill vara säker på att kringgå intoleranser som diarré eller illamående. Den som följer de allmänna rekommendationerna behöver emellertid inte vara orolig för att hamna i riskzonen för obehagliga symtom.

3. intag av L-kARNITIN

L-karnitin intas med fördel precis innan du påbörjar din träning. Den som tränar flera gånger i veckan och håller sig till en kalorireducerad kosthållning bör ta L-karnitintillskott dagligen, gärna direkt på morgonen och på fastande mage. Oavsett vilket tillfälle du väljer bör dosen ligga på mellan 1-2 g för ett optimalt resultat. 

och efter träningen? 

Vill du ta din träning och/eller Body Shaping till nästa nivå? Då kan våra proteinprodukter vara något för dig. Eftersom behovet av protein ökar när du tränar regelbundet är det viktigt att du får i dig kvalitativa livsmedel som täcker den eventuella avsaknaden. 

Proteinshaker som våra Whey Protein- eller Shape Shakes passar utmärkt som proteinrikt tillägg i samband med träning eftersom de förser kroppen med kvalitativt protein med en fulländad aminosyraprofil. 

Shape Shake - vid viktnedgång
För: dig som vill uppnå kaloriunderskott
Unik egenskap: extra mättande
När: i samband med middag eller som substitut till sötare snacks/mellanmål
Whey Protein - vid styrketräning
Främjar: snabb näringstillförsel
Unik egenskap: extremt snabb upptagning
När: direkt efter träningen

4. Hur bearbetas L-karnitin?

L-karnitin är en kemisk sammansättning som kroppen själv skapar med hjälp av aminosyror. Ämnet kan emellertid även tillföras via maten vi äter eller som kosttillskott. L-karnitin medverkar i ett flertal av kroppens metaboliska processer och den som idrottar mycket bör hålla lite extra koll på att behovet täcks ordentligt. 

Regeneration

L-karnitin förebygger muskelbristning och långvarig utmattning, något som främst beror på ämnets basiska effekter. Vid intensiv träning skapas mjölksyra - även kallat laktat - som angriper mitokondriernas cellväggar och våra muskelfibrer - något som försämrar vår prestations- och återhämtningsförmåga. L-karnitin "buffrar" och neutraliserar kroppen eftersom den stävjar mjölksyrans negativa effekter (vilket håller muskulaturen intakt och ser till att denna återhämtar sig snabbare). 

Metabolism och ökad prestanda

L-karnitin fungerar som en slags "bogserare" som binder fettsyror till sig. Fettsyrorna transporteras till kroppens mitokondrier (den som var uppmärksam under biologilektionerna känner kanske ingen dessa som "cellernas kraftverk") med hjälp av L-karnitin. Där oxideras sedan fettet till energi - något som exempelvis är användbart vid muskelsammandragningar. Ju mer L-karnitin kroppen har till sitt förfogande, desto mer energi finns till hands att göra av med. Med hjälp av L-karnitin upprätthålls prestationsförmågan under fysisk aktivitet trots att kohydratförråden töms - något som gynnar dig som tränar uthållighet i samband med exempelvis en Low-Carb-Diet. För att du ska kunna dra maximal nytta av L-karnitin bör tillskottet intas precis innan du påbörjar ett träningspass.  


vårt tips 

Vi rekommenderar vår kostnadsfria Body Check för dig som vill ha en god grund att stå på i samband med Body Shaping eller Styrketräning. Vi hjälper dig att sätta upp personliga träningsmål och räkna ut ditt BMI, samt tillhandahåller personligt anpassade tränings- och näringstips.


Källor

1 Odo/Tanabe/Yamauchi: A Pilot Clinical Trial on L-Carnitine Supplementation in Combination with Motivation Training: Effects on Weight Management in Healthy Volunteers. Food and Nutrition, S. 222-231,2013

2 Constantin-Teodosiu/Greenhaff/Macdonald/Marimuthu/Stephens/Wall: Chronic oral ingestion of l-carnitine and carbohydrate increases muscle carnitine content and alters muscle fuel metabolism during exercise in humans. Journal of Physiology, S. 963-973, 2011

3 Guzel: The effects of acute L-carnitine supplementation on endurance performance of athletes. Journal of Strength and Condition Research, S. 514-519, 2014

4 Gaynor/Gómez/Kraemer/Ratamess/Rubin/Volek: l-Carnitine l-tartrate supplementation favorably affects markers of recovery from exercise stress. American Journal of Physiology - Endocrinology and Metabolism, S. 474-482, 2002