Tierische Lebensmittel auf Tisch

Kaloritabell för livsmedel: frukt, grönsaker & mycket mer (kan skrivas ut)

Du har säkert hört mer än tillräckligt om bra och dåliga kalorier, men vad är egentligen kalorier? Och vika livsmedel innehåller extra mycket? Vi har svaren. 

1. Vad är kalorier?

Kalorier är en del av den energi som du tillför kroppen genom det du stoppar i dig – de utgör alltså det bränsle som du behöver för att andas, springa, träna, sova och ja ... leva helt enkelt. Inom vetenskapen beskrivs kilokalorier som den energi som krävs för att värma upp 1 liter vatten till exakt 1 grad. Det låter kanske aningen abstarkt men i grund och botten är det faktiskt inte så knepigt: låt säga att du vill värma upp en 1-liters flaska mineralvatten från 19 °C till 20 °C, då behöver du cirka 1 kilokalori som bränsle i processen.

Mängden kalorier anges på de allra flesta livsmedelsförpackningar och visar på så vis hur mycket energi respektive produkt innehåller. En pizza innehåller exempelvis cirka 800 kcal medan en portion hemmagjord pumpasoppa innehåller runt 350 kcal. Den italienska klassikern pizza innehåller alltså betydligt mycket mer energi.

Vårt tips:

vill du dra ner på ditt kaloriintag utan tröttsamma jojoeffekter? Eller kanske minska på kalorierna på lång sikt? En sådan typ av diet kommer bara att lyckas om du ser till att få i dig nyttiga fetter och kvalitativt protein. Du bör dessutom vara noggrann med vad du äter och se till att ditt allmänna näringsintag är både balanserat och väl genomtänkt. Våra Low Carb produkter hjälper dig att uppnå en hälsosammare livsstil, varför inte testa redan nu?

2. Alla kalorier är inte lika

“För mycket sötsaker gör dig tjock“. Det ligger faktiskt något I det uttrycket (tyvärr). Snabbmat och sötsaker innehåller nämligen extra mycket energi.När du får i dig mer energi än du förbrukar kan det hända att du går upp i vikt. På samma sätt kan motsatsen inträffa om du får i dig för lite kilokalorier, då går du istället ner i vikt och din kropp har inte tillräckligt med energi för att sköta de metaboliska processerna ordentligt.

Det här innebär emellertid inte att du inte kan njuta av god mat, alla kalorier är nämligen inte lika. En chokladkaka innehåller till exempel lika mycket energi som en smoothie-bowl med nötter och havregryn, men det betyder inte att du går upp lika mycket i vikt av båda. Chokladkakan innehåller mycket mer socker- och fettsubstanser som snabbt gör sig synliga kring både höfter och mage. De enkla sockerarter som gömmer sig i sötsaker går snabbt upp i blodet. Kroppen reglerar det snabba upptaget med insulin vilket i förlängningen leder till lagring av fett och en ofta återkommande hungerkänsla.

När du äter en smoothie-bowl tar kroppen upp sockret mycket långsammare. Det beror på att havregryn och färsk frukt innehåller komplexa, långsamma, kolhydrater. Du håller dig mätt längre och blir inte lika sugen på att småäta mellan måltiderna.

På det hela taget är det naturligtvis viktigt att hålla koll på det sammanlagda kaloriintaget under dagen. Dricker du för många smoothies så går du också upp i vikt. En sund balans mellan de olika måltiderna är A och O om du vill äta nyttigt.

Behöver du inspiration till nyttigare snacks? Med hjälp av våra härliga recept kan du frossa utan dåligt samvete! Hur vore det till exempel med en fruktig, läskande, vattenmelonglass? Med sina 30 kcal per 100 g räknas vattenmelonen till en av de kalorisnålaste frukterna i världen. 

För bästa resultat i samband med viktnedgång rekommenderar vi vår kostnadsfria Body Check. Räkna snabbt och smidigt ut ditt BMI och få tillgång till personliga närings- och träningstips. Nyfiken? Gör en personlig kontroll här nedanför:

3. Kaloriräknaren: så mycket energi behöver du

När du vet hur mycket energi din kropp förbrukar på en dag kan du räkna ut din grundförbrukning och din aktiva förbrukning med hjälp av vår kaloriräknare. Grundvärdet utgörs av den energi som din kropp gör av med i fullständigt „viloläge“ – alltså den energiförbrukning som äger rum när du ligger och slappar på soffan. Den energi som förbrukas när du ägnar dig åt fysisk aktivitet karakteriseras som aktiv.

Tierische Lebensmittel auf Schneidebrett

4. Kaloritabell för livsmedel

Hur många kalorier innehåller ett ägg? Eller ett äpple? Vi har tagit fram en kaloritabell som ger dig en snabb och smidig överblick, skriv ut och ta med till matbutiken!

Kalorivärdena kan variera beroende på livsmedlens storlek och tillagning.


Kaloritabell för frukt                                       kcal per 100 g
Äpplen  52 kcal
Ananas  55 kcal
Aprikos 43 kcal
Päron  55 kcal
Bananer  88 kcal
Blåbär  35 kcal
Blodapelsin  45 kcal
Björnbär  43 kcal
Tranbär  46 kcal
Jordgubbar  32 kcal
Fikon  107 kcal
Grapefrukt  50 kcal
Granatäpple  74 kcal
Nypon  162 kcal
Honungsmelon  54 kcal
Hallon  36 kcal
Ingerfära  80 kcal
Kiwi 51 kcal
Körsbär  50 kcal
Litschi  66 kcal
Mandariner  50 kcal
Mango  62 kcal
Maracuja  97 kcal
Plommon  47 kcal
Persika  41 kcal
Kvitten  38 kcal
Rabarber  21 kcal
Vattenmelon  30 kcal
Vindruvor  70 kcal
Citron  35 kcal


Kaloritabell för grönsaker                               kcal per 100 g
Aubergine  24 kcal
Kronärtskocka  47 kcal
Avokado  160 kcal
Blomkål  25 kcal
Broccoli 35 kcal
Bönor  25 kcal
Vattenkrasse  19 kcal
Champinjoner  22 kcal
Kinakål  13 kcal
Chili  40 kcal
Ärtor  82 kcal
Isbergssalat 14 kcal
Fänkol 31 kcal
Gurka  15 kcal
Grönkål  49 kcal
Morötter  36 kcal
Potatis  86 kcal
Kålrabbi  27 kcal
Pumpa  19 kcal
Purjolök  31 kcal
Majs  108 kcal
Mangold  19 kcal
Paprika  21 kcal
Rädisor  16 kcal
Rödbetor  43 kcal
Rödkål  29 kcal
Brysselkål  43 kcal
Rucola  25 kcal
Sparris 18 kcal
Spenat  23 kcal

Zucchini  20 kcal
Lök  40 kcal


Kaloritabell för kött                             


kcal per 100 g

Korv  375 kcal
And  375 kcal
Rådjur  375 kcal
Kycklingbröst  75 kcal
Kalvkött 94 kcal
Lamm 178 kcal
Kalkonbröst 111 kcal
Salami  507 kcal
Skinka 335 kcal
Bacon 645 kcal

Biff 

115 kcal
Köttfärs 212 kcal
Rumpstek  162 kcal
Gris 171 kcal
Svinkött, fett 311 kcal
Svinkött, magert 143 kcal
Fläskkotlett  105 kcal
Wienerkorv  375 kcal


Kaloritabell för fisk                               


kcal pro 100 g

Forell  50 kcal
Forell 50 kcal
Gädda  50 kcal
Sill  146 kcal
Lax 137 kcal
Kungsfisk  111 kcal
Laxfilé 83 kcal
Tonfisk  144 kcal


Kaloritabell för mjölkprodukter & ägg


kcal pro 100 g

Filmjölk  38 kcal
Crème fraîche 292 kcal
Cheddar  403 kcal
Emmentaler  382 kcal
Edamer  251 kcal
Ägg  155 kcal
Keso 104 kcal
Kokosmjölk  136 kcal
Mjölk  47 kcal
Mager kvarg  67 kcal
Naturjoghurt  62 kcal
Grädde  204 kcal
Gräddfil  162 kcal
Surgrädde  115 kcal
Schmand  240 kcal


Kaloritabell för pasta                           


kcal per 100 g

Bandpasta, kokt 142 kcal
Dinkelpasta, kokt 128 kcal
Fjärilspasta, kokt 147 kcal
Tagliatelle, kokt 159 kcal
Glasnudlar  124 kcal
Fullkornspaghetti, kokt 152 kcal


Kaloritabell för bakverk                


kcal per 100 g

Baguette  248 kcal
Brezel  217 kcal
Ciabatta  333 kcal
Croissant 393 kcal
Naanbröd 290 kcal
Pide  290 kcal
Pumpernickel 181 kcal
Fullkornstoast  244 kcal
Fullkornswrap  170 kcal
Kanelbulle  384 kcal


Kaloritabell för alkohol                          


kcal per 100 ml

Öl  43 kcal
Gin Tonic  377 kcal
Vodka  215 kcal
Vin  293 kcal


Kaloritabell för snabbmat                  


kcal per 100 g

Cheeseburgare  250 kcal
Chips  539 kcal
Currywurst  288 kcal
Döner  215 kcal
Chokladkex  512 kcal
Vegetarisk Döner  107 kcal
Pizza Margherita  199 kcal
Pizza Salami 245 kcal
Pommes frites  291 kcal
Hamburgare  291 kcal
Nutella  547 kcal

Ett nyttigare mellanmål

Crunchy Fruits

Snacks med tillsatt socker (till exempel kex) innehåller extra mycket kalorier. Vi har ett perfekt alternativ – Crunchy Fruits! En påse innehåller 346 kcal per 100 g och är rik på både vitaminer och mineraler. Perfekt att ta med till jobbet eller yogan, visst?