Weizenähre, Brot und Haferflocken

Glutenfri kost – det här bör du veta 

Ett liv utan vete, råg, dinkel ... för den som inte lider av glutenintolerans är det nästan omöjligt att föreställa sig. Men vad innebär det egentligen att leva utan gluten, att leva glutenfritt? Vilka livsmedel innehåller gluten? Och behöver människor som inte är intoleranta verkligen undvika gluten? I den här artikeln ger vi svar på ovanstående frågor och funderingar och bjuder dessutom på en bunt läckra recept!

1. Vad är egentligen gluten?

Gluten är ett viskoelastiskt, proteinartat, material som förekommer i flera olika livsmedel. Gluten fungerar som viktigt lagringsprotein och hjälper sin bärande planta att växa. Den klistriga konsistensen har förmågan att stabilisera, göra degar elastiska och sega, skapa geleartade strukturer och binda vatten. Därför används just gluten ofta som ett slags "lim" vid matlagning, och då speciellt vid brödbak. 

Hur gluten påverkar kroppen har undersökts i ett flertal olika studier. Människor som lider av intolerans kan exempelvis drabbas av allvarliga inflammationer i tunntarmens slemhinna om de får i sig gluten.  

Vollkornprodukte auf Tisch

2. Gå ner i vikt med glutenfri kost - fungerar det verkligen?

Man behöver bara strosa in i närmsta livsmedelsbutik för att förstå att glutenfritt har kommit att bli en trend. Nu för tiden är det relativt enkelt att få tag på glutenfria produkter och många talar om både för- och nackdelar en glutenfri diet. Vi har granskat denna enorma trend närmare.
Kan en glutenfri kost hjälpa dig att gå ner i vikt? Det är faktiskt inte helt enkelt att besvara den frågan. En kosthållning utan gluten kan leda till att man blir mer hälsomedveten generellt - plötsligt behöver man strukturera om sina matvanor, planera inhandlingar, laga måltider från grunden och läsa innehållsförteckningar ... Dessutom blir det lite knepigare än annars att hitta färdiglagade frysprodukter eftersom dessa ofta innefattar gluten (och kolhydrater!). På så sätt kan ett reducerat glutenintag påverka din resa mot viktnedgång positivt. 

Många näringsvetare menar emellertid att viktnedgång snarare kräver en omställning till sundare kostvanor på det stora hela - att undvika gluten är bara en del av en större förändring. Aktuella studier från Harvard och Columbia visar till och med att en glutenfri kosthållning (för de som inte är glutenintoleranta) inte ger några speciella hälsofördelar alls. Människor som väljer att undvika gluten avhåller sig ofta även från fullkornsprodukter som ju innehåller mängder av de viktiga näringsämnen som kroppen behöver för att må bra.

Om du varken lider av celiaki eller glutenintolerans finns det ingen anledning att helt utesluta gluten ur kosten. Med hjälp av ett strukturerat träningsprogram och en balanserad kosthållning kan du nå fantastiska resultat utan att reducera bort gluten. Det är dessutom inte alls säkert att glutenfria produkter disponerar över en bättre näringskombination än andra matvaror - många ersättningsprodukter innehåller exempelvis stora mängder socker. Vi rekommenderar därför att alltid kika på innehållsförteckningen, oavsett produkt. 

Vårt proteinbröd är - till skillnad från många andra glutenfria produkter - fullt av nyttiga näringsämnen som mandlar, frön och korn. Brödet innehåller dessutom minst så mycket näring som ditt favoritfullkornsbröd - en skiva superkrafter med andra ord! 

Är du ändå på jakt efter kvalitativa glutenfria produkter som håller vad de lovar? Vår glutenfria träningskost erbjuder ett stort urval av omväxlande, glutenfria och nyttiga livsmedel.


Vårt tips för en extra framgångsrik viktnedgång: personligt anpassade kost- och träningstips. Med hjälp av vår kostnadsfria Body Check kan du räkna ut ditt individuella BMI och få tillgång till utvalda tips och tricks från våra experter. 


3. lönar det sig att äta glutenfritt?

Det går inte riktigt att besvara med ett trovärdigt "ja" eller "nej". Som vi beskrivit tidigare så måste en människa som äter en i övrigt hälsosam och balanserad kost knappast avstå från gluten. Balans är nyckeln och en välavvägd diet innefattar ofta spannmål (i måttliga mängder naturligtvis!). Men som sagt, många människor är helt och hållet beroende av en glutenfri kosthållning. Nedanför listar vi för vem/vilka en glutenfri mathållning lämpar sig:

celiakier

Vem måste unvika gluten? Du har säkert hört talas om glutenintolerans eller glutenkänslighet, men i medicinska termer beskrivs denna åkomma som celiaki - en kronisk inflammation i tunntarmen som enbart kan behandlas genom att utesluta gluten på livstid. 

Celiaki innebär en stor omställning av både livs- och matvanor, men med rätt hjälp är det inte så svårt som det kanske först kan verka att leva utan gluten. Symtom på celiaki varierar från person till person och det kan därför dröja länge innan man får en diagnos fastställd.

veteallergi

Ofta likställs celiaki med veteallergi trots att den senare är mycket lindrigare och odramatisk till sin form. Veteallergiker reagerar på vetepollen och veteprodukter. De allergiska reaktionerna utlöses av  proteinkomponenter (som gluten). Till skillnad från celiakier så behöver en veteallergiker inte undvika alla spannmålsprodukter utan enbart utesluta livsmedel som innehåller just vete. 

Bra att veta: glutenfria produkter är inte alltid lämpliga för personer med veteallergi eftersom den vetesträkelse som ofta används istället för gluten ibland innehåller veteprotein - något som kan leda till en allergisk reaktion.

Gluten-/vetekänslighet

Förutom celiaki och klassisk veteallergi finns det även dom som är överkänsliga mot gluten/vete. Man kan reagera på gluten och vete på ett sätt som inte motsvarar en allergisk reaktion men ändå är frustrerande. Symtomen liknar ofta celiaki och veteallergi men i motsats till dessa två varianter så kan man inte fastställa en sjukdomsbild via blodtest. 

Hur behandlas då överkänslighet? Ofta räcker det med att man äter mindre gluten- och veteprodukter. Hos vissa försvinner symtomen dessutom helt och hållet över tid.

Funderar du på om du är känslig för, eller allergisk mot, gluten? 

Magkramp, trötthet, huvudvärk, diarré, mineralbrist och hudförändringar kan vara symtom på intolerans. Om du känner av alla ovanstående symtom efter att du har ätit en måltid som innehåller gluten så rekommenderar vi dig att genomföra ett test hos en doktor som du litar på. Doktorn undersöker din tolerans genom att genomföra ett blodtest som mäter mängden antikroppar (som ökar vid intolerans och allergi).

Verschiedene glutenfreie Mehlsorten auf Kochlöffeln

4. Glutenfria recept - låt dig inspireras!

Vill du baka glutenfritt med saknar inspiration? Vi vet hur svårt det kan vara att hitta glutenfria alternativ på bagerier, kaféer och restauranger. Därför har vi satt ihop ett gäng glutenfria recept till dig som vill dra ner på - eller sluta helt med - gluten. Det är lättare än man tror, vi lovar!
Mehl sieben

Knaprig på utsidan, fluffig på insidan. Allt du behöver för att tillaga vårt proteinbröd är lite vatten. Brödet passar perfekt som frukost innan nästa träningspass eller som mellis efter en lång arbetsdag. Lite extra gott blir det tillsammans med vår veganska rödbetshummus eller lite jordnötssmör

Proteinbrot von foodspring

Proteinbröd

Knaprigt, färskt och lika gott som hos bagaren.

Den som unviker gluten kan fortfarande njuta av en härlig fika - dessa nyttiga praliner utgör bara ett av många läckra alternativ.

Protein Schoko Raw Balls

Hasselnötspraliner

Perfekt till fikat eller som fredagsmys.

Ett perfekt alternativ för dig som inte vill laga lasagne med traditionella "pastaplattor". Nyttigt, saftigt och helt och hållet vegetariskt (eller veganskt om du byter ut osten mot ett växtbaserat alternativ).

Paleo Nussmixriegel

vegetarisk lasagne

En hälsosam hit för alla som vill äta mer veganskt och/eller vegetariskt.

Unna dig en riktig lyxdessert. Perfekt som efterrätt på nyår, födelsedagar eller middagsbjudningar - eller närhelst du vill sätta lite glutenfri guldkant på vardagen!

Low Carb Protein Bananen Käsekuchen

crema catalana

En ljuvligt spröd dessert med smak av karamell.