Elektrolyte

Elektrolyter - allt du behöver veta

Elektrolyter är livsnödvändiga för oss människor och spelar en avgörande roll för regleringen av kroppens vattenbalans och metabolism. Tränar du hårt och ofta? Då är det lite extra viktigt att du får i dig tillräckligt med elektrolyter. Framförallt uthållighetsidrottare bör se till att fylla på sitt elektrolytförråd på regelbuden basis. Vi ska snart förklara varför, samt ta reda på allt annat som är värt att veta om elektrolyter såklart! 

joggende Frau

1. vad är elektrolyter?

Elektrolyter är de mineralämnen som leder elektricitet när de är upplösta i vätska. Dessa ämnen hjälper oss därför att reglera nerv- och muskelfunktioner, samt hålla vatten- och syra/basbalansen i kroppen på en jämn nivå. Elektrolyter kan inte produceras av kroppen på egen hand utan måste tillföras via kosten.

Följande elektrolyter är viktiga för våra fysiska funktioner och vårt välmående:

Kalium ...

... underhåller och främjar nervsystemet och kroppens muskler.

Den tyska motsvarigheten till livsmedelsverket - DGE - rekommenderar att en vuxen får i sig ungefär 4000 mg kalium om dagen.


Natrium ...

... är kaliumets viktigaste motspelare. Natrium höjer nämligen blodtrycket medan kalium har motsatt effekt (det vill säga sänker blodtrycket).  Därför är det viktigt att din dagliga kosthållning håller en jämn och fin balans mellan just natrium och kalium.

DGE rekommenderar att en vuxen får i sig ungefär 500 mg dagligen.


Kalcium ...

... ser till att våra muskler håller sig friska och främjar matsmältningsprocessen. 

DGE rekommenderar att en vuxen får i sig cirka 1000 mg om dagen.


Magnesium ...

... främjar elektrolytbalansen och bidrar till en välfungerande energiomsättning. 

DGE rekommenderar vuxna att få i sig 300 mg dagligen.


Klorid ...

... regulerar - tillsammans med natrium - de metabola och vattenbaserade strömningarna mellan kroppens celler. 

DGE rekommenderar att vi som vuxna får i oss cirka 2300 mg klorid per dag.


Fosfor ...

... främjar ämnesomsättningen och cellernas membranfunktion. 

DGE rekommenderar att en vuxen får i sig ungefär 700 mg fosfor om dagen.


Mann joggt

2. elektrolyter vid träning - därför är det så viktigt

Tränar du flitigt och älskar ett riktigt utmanande pass? Då bör du också hålla koll på ditt elektrolytförråd. När du svettas ordentligt så förlorar din kropp nämligen inte bara vatten utan även viktiga mineraler. Den som inte ser till att väga upp förlusten riskerar att drabbas av brister. Du som tränar uthållighet och springer ofta och intensivt har därför enormt stor nytta av elektrolyttillskott.

Trainierender Mann

3. elektrolyternas effekter på kropp och hälsa

Elektrolyter spelar alltså en viktig roll i samband med kroppens metabola processer och regulerar bland annat de yttersta cellväggarnas elektroniska spänning. Låter det komplicerat? Kanske lite. Elektrolyterna befinner sig nämligen både i cellernas inre och i deras ytterliggande omgivning, i olika mängder. På så sätt skapas elektroniska spänningar mellan cellernas väggar, vilka bland annat är nödvändiga för att våra nervimpulser ska ledas vidare. 

Elektrolyter behövs även för att vi ska kunna balansera upp vår vattendepå, en funktion som är minst sagt viktig eftersom kroppen består av 60% vatten. Vattendepån utgör således basen för alla andra fysiska funktioner. 

Kroppen behöver elektrolyter för att upprätthålla och främja följande funktioner:

  • Regulering av vattendepåer
  • Syra- och basbalans
  • Nerv- och muskelfunktioner
  • Produktion av protein
  • Frisättning av hormoner

4. pulver, tABLETTEr eller flytande form? vad passar dig?

Det finns flera olika sätt att få i sig elektrolyter på för dig som tränar uthållighet eller utövar andra former av intensiv träning. Vilket sätt som passar just dig avgör du själv. Du kan välja mellan pulver, tabletter eller flytande form - helt efter eget tycke och smak. 

en hemlis för dig som tränar kondition ...

... vår Energy Gel!

Pallar du inte mer? Jodå, lite till! Kämpa! Med vår Energy Gel orkar du med den där extra slitsamma kilometern. Glukos och fruktos i en perfekt kombo som går rätt ut i blodet och bidrar med en välbehövlig energikick som pushar dig lite närmare målsnöret. Och smaken är det inte heller något fel på - vår Energy Gel innehåller inga artificiella tillsatser eller konstgjorda sötningsmedel, något som avspeglar sig i den rena smaken.

  • Perfekt balans mellan glukos och fruktos 
  • Naturliga aromer utan artificiella sötningsmedel
  • Tillverkad i Tyskland
Mann öffnet Energy-Gel

Såhär funkar det:

Fyll på med extra energi direkt i spåret. Vår Energy Gel passar perfekt i byxfickan eller vätskebältet. Allra helst bör du dricka den innan du känner dig alltför uttömd på energi. Riv av förpackningens topp och pressa ut gelén direkt i munnen. Efteråt kan du dricka en klunk vatten. En Energy Gel i timmen räcker om du springer långdistans i måttlig takt, om du däremot ökar tempot eller genomför ett riktigt intensivt träningspass så kan du späda på dosen till en "portion" i halvtimmen. 

5. elektrolyter som botemedel mot bakfylla, sant eller falskt?

Det ligger faktiskt en smula sanning i detta påstående. Alkohol torkar ut kroppen och dränerar oss därmed även på elektrolyter. Om du ser till att fylla på ditt elektrolytförråd kvällen innan festen så kan du faktiskt förebygga de värsta smällarna från en ordentlig bakfylla. 

Generellt sett påverkar större mängder alkolhol din prestationsförmåga och träningskapacitet kraftigt, men ett glas vin eller två mellan varven är både härligt och helt okej, så länge det sker i måttliga mängder.

6. Vilka livsmedel innehåller ELEKTROLYTEr?

Här nedanför har vi listat ett gäng livsmedel som innehåller elektrolyter: 
  • Aprikoser
  • Ägg
  • Jordnötter
  • Gröna grönsaker
  • Kyckling
  • Ost
  • Koksalt
  • Mandlar
  • Skaldjur
  • Mjölk
  • Persika
  • Russin
  • Solroskärnor
Sonnenblumenkerne

7. Vårt facit

Elektrolyter kan bara tillföras via kosten och är livsnödvändiga för oss människor. Särskilt du som tränar uthållighet bör hålla lite extra koll på din elektrolytdepå eftersom du - förutom vatten - även förlorar viktiga mineralämnen när du svettas mycket. Den som springer kan se till att ta med en dryck som innehåller elektrolyter ut i spåret för att orka uppbåda den energi som krävs inför slutspurten. Man bör dessutom se till att äta nyttigt och balanserat på det stora hela eftersom en medveten och varierad kosthållning gynnar elektrolyttillförseln.